Ny taxalov lægger Uber i graven

Pirattaxatjenesten Uber bliver ikke gjort lovlig i Danmark. Det står klart efter et bredt flertal i folketinget indgik aftale om en ny taxalov.
Der er netop indgået en bred aftale om en ny taxilov. Alle partier, bortset fra Enhedslisten, er med. Aftalen betyder, at det fremover bliver nemmere at blive taxachauffør, at det bliver nemmere at drive taxavirksomhed på tværs og kommunegrænserne og en lang rækker andre begrænsninger hæves.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) glæder sig over, at lovgivningen på området nu bliver liberaliseret.

”Jeg er glad for, at vi i dag er blevet enige om en markant modernisering og liberalisering af taxilovgivningen. Det er et endegyldigt opgør med den kommunale planøkonomi på taxiområdet. Samlet set er det et stort fremskridt for kunderne og for branchen, at vi nu får en lovgivning, som styrker konkurrencen og taxibetjeningen i hele landet," siger transportministeren i en pressemeddelelse.

En ting står dog fast. En dansk taxa vil også fremover skulle have installeret taxameter, sædeføler og videoovervågning. Det betyder, at man som borger ikke bare kan sætte sig ind i sin personbil og hente kunder op, som prajer en via eksempelvis en smartphone. Og den regel kan godt blive en problematisk hindring, hvis man er et selskab som for eksempel pirattaxatjenesten Uber.

Nogen vil måske påstå, at det er skæbnens ironi, at det netop bliver en transportminister fra Liberal Alliance der giver Uber i Danmark dødsstødet.

"I regeringen ville vi gerne været gået længere ved at åbne for nye former for taxikørsel og øget brug af ny teknologi. Men det kunne vi desværre ikke skaffe flertal for," siger ministeren.

Bedre mulighed for skattekontrol
De nuværende krav til indretning af taxier med taxameter og sædefølere suppleres med krav om opsamling af blandt andet GPS-baseret kørselsdata. Det vil fremover give bedre mulighed for skattekontrol af taxikørsel.

"Med den nye aftale får vi et nyt og bedre grundlag for skattekontrol af taxikørsel. Samtidig vil vi også løbende evaluere på nye og alternative teknologier, som på sigt kan være med til at udvikle branchen endnu mere," siger Ole Birk Olesen.

Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, fremhæver, at der nu bliver kontrol med Uber. Og at danskerne fortsat kan føle sig trygge ved at køre taxi.

"Vi sikrer, at Uber ikke kan komme ind og underminere ved ikke at betale skat. Det er meget, meget positivt," siger Rasmus Prehn til Ekstra Bladet.

LA og K utilfredse
Selv om både Liberal Alliance og de konservative begge er med i aftalen, så var politikere fra begge partier hurtigt ude og tage afstand fra, at man ikke havde legaliseret pirattaxitjenesten. En af tjenestens mest aktive fortalere, finansordfører Joachim B. Olsen, mener det er ”super ærgerligt” at aftalen blokerer for Uber.

”Pointen her er, at Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti ikke har ønsket Uber i Danmark. Og jeg synes, at de har været ekstremt usaglige. De har ikke gjort nogen som helst indsats for at sætte sig ind i, hvad de her nye teknologier medfører i form af billigere priser og at folk nemt kan komme til at tjene penge,” siger han til TV2/News.

De konservatives Rasmus Jarlov mente, at aftalen var et problem, for så var det ”farvel til jobs til de fattige” som han skriver på Twitter.

David Troels Garby-Holm er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook