For det første melder den radikale formand Morten Østergaard, at partiet vil bringe et ønske om en flyafgift med indtil bordet ved første finanslovsforhandling. Det skriver Politiken.
Det konkrete forslag lyder på, at indføre en afgift på 250 kroner pr. ton udledt CO2, som alle flyselskaberne, der lettere fra Danmark, skal betale.
Derfor foreslår vi det her årlige boost på en milliard til folkeskolen
Den ekstra milliard til folkeskolelærerne skal fungere som et årligt “boost” ovenpå lærerkonflikten i 2013, lyder det fra finansordfører og næstformand, Sofie Carsten Nielsen:
”Lærerne har fortalt igen og igen siden 2013, at de ikke har tid nok til at sikre den bedste kvalitet i undervisningen, og det er uholdbart. Derfor foreslår vi det her årlige boost på en milliard til folkeskolen, så vi sikrer, at de forventninger, som vi jo har til folkeskolen, der har en helt særlig rolle i Danmark, også står mål med den tid, som lærerne har til at indfri dem,” siger hun til DR.
Selvom regeringen endnu ikke har præsenteret deres finanslovsforslag, så vil De Radikale allerede nu have lovning på lærermilliarden. Partiet ønsker derfor, at rød blok som en del af de kommende ugers forhandlinger om kommunernes økonomi for næste år, indgår en delaftale forud for finanslovsforhandlingerne, hvor partierne giver håndslag på den ekstra milliard til lærerne.
Man har overtaget en situation, hvor den tidligere regering har lavet en underfinansieret velfærd og underfinansieret folkeskolen i flere år
Selvom Socialdemokratiet er enig med De Radikale i, at der er behov for at styrke folkeskolen, så er det ifølge partiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen (S), for tidligt at sætte beløb på:
“Men det er klart, når man har overtaget en situation, hvor den tidligere regering har lavet en underfinansieret velfærd og underfinansieret folkeskolen i flere år, så tør jeg endnu ikke sige, hvor langt vi kan komme på den første finanslov. (..),” siger han til DR.
Både hos Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten er man åben over for at diskutere flyafgift, men man har betænkeligheder ved, om modellen kan komme til at ramme socialt skævt.
“Det synes jeg lyder rigtig positivt. Vi skal gøre mere for at nedbringe flybranchens klimabelastning. Den konkrete model må vi så diskutere, så den virker efter hensigten og ikke er socialt skæv,” siger SF’s formand Pia Olsen Dyhr til Politiken.
Det vigtigste for os i den grønne omstilling er, at den også er socialt afbalanceret
Samme forbehold går igen hos Enhedslisten:
“Vi synes også, det er rigtig vigtigt, at flyselskaber kommer til at betale en reel pris for flys forurening, så tankerne er gode. Vi er helt åbne for at kigge på modeller, men det vigtigste for os i den grønne omstilling er, at den også er socialt afbalanceret, og jeg kan være bekymret for, om Radikale har tænkt på det i det her forslag,”siger klimaordfører i Enhedslisten, Mai Villadsen.
Kommentarer
Råderummet er begrænset. Husk det Østergaard. Og det at R gik med i den seniorpensionsordning, tidligere efterløn og dagpenge reform, som vi i dag ved ikke har givet hvad man troede, og leger med DF og Venstre når det passer ham, men kræver det modsatte af S. Østergaard skal passe på med krav.