Annonce

Lønslaver i luften

Forbrugernes efterspørgsel på billige flybilletter har alvorlige konsekvenser for de ansatte. Senest har Norwegian valgt at splitte de ansatte op i forskellige underselskaber.
”Det er pudsigt, at med al den fokus vi har fået på social dumping, så er der mindst fokus på den branche, hvor problemet er størst. Fordi vi jo gerne vil holde fast i de billige flybilletter,” siger næstformand i Flyvebranchens Personale Union Anders Mark Jensen.

Udfordringerne for ham og hans medlemmer er nemlig forværret inden for de seneste år. Historier, om hvordan lavprisselskaber som Ryan Air behandler deres medarbejdere, har været i pressen gentagne gange, men nu er det især det norske flyselskab Norwegian, som fagforeningerne bliver presset hårdt af:

”Det, vi ser, er jo, hvad der skete i skibsbranchen for 10 år siden. Selskaber vælger at operere under et bekvemmelighedsflag, og danske arbejdspladser bliver besat af asiatere.

2500 kroner i grundløn
Flyselskabet Norwegian brander i høj grad sig selv som et norsk selskab. Hvis man for nylig har været forbi en lufthavn vil man blandt andet kunne se, hvordan personer som Thor Heyerdahl og Henrik Ibsen pryder halefinnerne på selskabets fly.

Men Norwegians langdistanceselskab er etableret i Irland, hvor man ikke betaler selskabsskat. Og personalet på langdistanceruterne er typisk asiatisk.

Det norske medie NRK afslørede i efteråret, at grundlønnen for det thailandske kabinepersonale er 15.000 bath. Eller hvad der svarer til 2500 danske kroner.

”Norwegian har jo med tiden fået baser og ansatte i hele verden. Men hele deres måde at optræde på, ser vi som et udtryk for slippe uden om de skandinaviske overenskomstaftaler og fagforeninger,” siger Anders Mark Jensen.

Et forsøg på at ødelægge fagforeningen
Og den opfattelse deler den norske fagforening Parat. I mandags gav Norwegian dem nemlig den information, at selskabets kabinepersonale vil blive virksomhedsoverdraget til nye selskaber i Norge, Sverige og Danmark. Det sker lige op til, at overenskomsten mellem de to parter skal fornyes:

”Med Norwegians historie i forhold til forsøget på at fratage de ansattes pensionsrettigheder og forårets forsøg på at flytte piloterne over i nye selskaber midt under lønforhandlinger gør, at vi ser dette som et forsøg på at ødelægge fagforeningen,” siger Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud i en pressemeddelelse.

Skandinavisk selskab – skandinaviske regler
Norwegian har blandt andet over for TV2 afslået påstanden om, at årsagen til at registrere selskabet i Irland skyldes muligheden for at ansætte billigt flypersonale fra Asien og USA:

”Selvfølgelig har vi ikke etableret baserne i USA, fordi amerikanske lønninger er lave, men fordi det giver os en mere effektiv operation. Som privat selskab må vi forsøge at drive forretningen effektivt, i modsætning til selskaber med statsstøtte,” siger Norwegians presse- og informationschef Johan Bisgaard Larsen til TV2.

Og fra regeringens side ønsker man ikke at blande sig. Transportminister Magnus Heunicke siger til sitet check-in.dk, at problemstillingerne om blandt andet Norwegians brug af asiatisk personale er de norske myndigheders ansvar.

Næstformanden i Flyvebranchens Personale Union Anders Mark Jensen opfordrer Norwegian til at leve op til deres brand:

”Jeg har det sådan, at når man er et skandinavisk selskab, så skal man også holde sig til de skandinaviske regler. Lad i det mindste vær med at snyd, forsøg dog i stedet at lave reglerne om, hvis du mener, at det er så skidt,” siger han til Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet