Annonce

S-ordfører: Social dumping er ukrudt og skal trækkes op ved roden

I Folketinget behandler vi netop nu en række tiltag, der skal sætte endnu hårdere ind mod kyniske bagmænd, arbejdslivskriminalitet og farligt arbejde
Foto: Marie Hald/Folketinget.dk
Folketingsmedlem og beskæftigelsesordfører, Jens Joel (S).
De seneste uger har desværre ikke skortet på skrækindjagende sager om livsfarligt arbejdsmiljø og horrible forhold.

Kyniske bagmænd udnytter ikke mindst udenlandske og sårbare lønmodtagere, og firmaerne slår knuder på sig selv i forsøget på at tale sig ud af ansvaret.

I disse år slår antallet af udenlandske lønmodtagere her i landet rekord. Selvom der mange steder er styr på det, betyder det desværre også, at opgaven med at sikre, at der er styr på løn, arbejdsvilkår og sikkerhed er vigtigere og større end nogen sinde.

Vi vil ikke acceptere, at der foregår løndumping, ubeskyttet asbestarbejde, udnyttelse af lønmodtagere eller indkvarteringer i fugtramte, uhumske boliger uden opvarmning eller adgang til toilet.

Derfor behandler vi netop nu i Folketinget en række tiltag, der skal sætte endnu hårdere ind mod kyniske bagmænd, arbejdslivskriminalitet og farligt arbejde.

Konsekvenserne skal kunne mærkes

I øjeblikket er hver ottende beskæftigede lønmodtager i Danmark udenlandsk. Men det må aldrig betyde, at vi går på kompromis med et sikkert og sundt arbejdsmiljø.

Det er fundamentet på det danske arbejdsmarked, og det skal det forsat være.

Problemerne er store og alvorlige. Derfor er vi også nødt til at tage skrappere værktøjer i brug. Myndighederne skal kunne slå ned. Og konsekvenserne skal kunne mærkes.

Det er hovedentreprenøren, der skal stå til ansvar for hele kæden

Et af nye redskaber er et entreprenør-stop for entreprenører og underleverandører på en byggeplads, hvis Arbejdstilsynet gentagne gange har konstateret alvorlige overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen.

De ansattes sikkerhed må ikke være i fare, og man skal ikke kunne gemme sig bag underleverandører. Det er hovedentreprenøren, der skal stå til ansvar for hele kæden.

Vi skal ramme dem på pengepungen

Vi indfører også intensiveret tilsyn, så Arbejdstilsynet kan holde ekstra øje med særligt problematiske byggepladser.

Vi håber jo sådan set ikke, at entreprenørstoppet skal bruges.

Det må ikke kunne betale sig at se stort på arbejdsmiljøet

Men når tilsynet kan indføre et byggestop for entreprenøren, og dermed ramme dem hårdt på pengepungen, så er håbet, at det får flere til at rette ind og sikre medarbejderne – også hos deres underleverandører – inden hammeren falder.

Det må ikke kunne betale sig at se stort på arbejdsmiljøet. Derfor kommer alvorlige brud på arbejdsmiljøloven til at medføre større bøder.

Vores tiltag rammer altså hårdt på flere punkter, når Arbejdstilsynet vurderer, at der er alvorlige problemer med sikkerheden og arbejdsmiljøet.

Opgør med uhumske boliger

Et andet sted, hvor vi tager fat, er på boligforholdene. Vi har set utallige historier om uhumske boliger uden varme eller toilet,og hvor voksne mennesker er stuvet sammen på gulvet som sild i en tønde.

Fremover skal boliger, der stilles til rådighed af arbejdsgiverne som en del af ansættelsen leve op til almindelige krav til en bolig.

Social dumping er ukrudt, og det vokser alle de steder, det kan komme frem

Blandt andet at den skal have adgang til toilet, kunne varmes op og være i ordentlig stand. Fremover bliver det også Arbejdstilsynet, der får beføjelser til at føre tilsyn med boligerne, og kan skride ind, hvis alt ikke er, som det skal være.

Det her er store skridt i den rigtige retning. Social dumping er ukrudt, og det vokser alle de steder, det kan komme frem.

Jeg vil altid blive ved med at diskutere, hvordan vi kan stramme yderligere op. Ikke mindst når kyniske bagmænd er kreative og finder nye veje til at begå snyd og udnytte lønmodtagerne.

Med de her tiltag tager vi fat og trækker flere store problemer op ved roden.

Folketingsmedlem og beskæftigelsesordfører for Socialdemokratiet.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Ja. De skadelige ting har vi kendt til i årtier. Og i årtier har socialdemokratiet haft regeringsmagten.Tag dog og forsvind med jer. I snakker og snakker og mange ting bliver alligevel IKKE forbedret, selv når S har magten.

Kan du ikke uddybe hvad det er der ikke bliver forbedret ? Eller er det bare dit sædvanlige tom snak når det drejer sig om S generelt -

Så vidt jeg ved har S og resten af det blå sammenrend i regeringen, planer om at nedlægge en masse stillinger i netop Arbejdstilsynet.
Men det går jo meget godt i spænd med hvem der skal betale prisen generelt set med Socialdemokratiets øjne. Det er jo ikke for intet at det slogan der dyrkes mest af fru Frederiksen og Co er: Vi har ingen kvaler, bare de svageste betaler!!

Jo jo - Men nu skal de besparelser som du nævner findes i det administrative led og ikke i det udøvende tilsyn.En besparelse på ca 18 millioner kr ud af budget på ca 600 millioner årligt er vel rimeligt, især når besparelsen skal bidrage til regeringens mål om 1000 færre administrative medarbejdere i statslig regi . Altså færre kolde hænder og flere penge til velfærd mm .

Tak for reaktionen. Jeg kan næppe ændre de stålsatte medlemmers eller vælgeres holdninger. Men prøver da gerne. Som jeg nu får tid, så vil jeg finde de ting som jeg mener kan DOLUMENTERES - 1 ting af gangen. Det første eksempel er - tyveriet af St. Bededag. Det næste er at NU vil man flytte "udflyttede jobs" tilbage fra provinsen til hovedstaden. Jeg vil gerne komme med flere eksempler. Men ved jo ikke hvor længe denne tråd lever.

Palle Eghjort, nu har socialdemokratiet ikke flertal i folketinget og har kun ved hjælp af mindst et borgeligt parti kunne få sin politik igennem, som regel med et borgerlig "aftryk" som nu i SVM-regeringen. De radikale er jo et borgerligt parti, som oprindeligt, i 1905, var udbrydere af det daværende venstre.
Den eneste gang der var et "rødt" flertal, var fra valget i 1966 (sammen med SF) til de tabte valget i 1967 på grund af splittelse af SF som medførte dannelsen af VS som det ikke var mulig at samarbejde med, dertil var deres krav om en "omvæltning" af Danmark for store. Man må jo undre sig over at VS foretrak en borgerlig regering (RKV-regeringen fra 1967 til 1971) som blev resultatet, men sådan er det jo stadig når det gælder enhedslistens krav for at støtte en socialdemokratisk regering.

Bent M Andersen. Jeg er gammel nok til at kende den nævnte politiske historie med VS etc etc. Min vurdering er at S nu ligger så tæt op af "borgerlige partier" at jeg reelt syntes medlemmerne burde skamme sig over udviklingen. Et andet eksempel er - den totale teleovervågning af borgerne i Danmark er blevet kritiseret af EU. Den danske højesteret HAR erklæret denne overvågning ulovlig. Hverken den daværende justitsminister Nick Hækkerup eller frem til nu Hummelgaard har reageret på det. Hvad er det med det parti ??? Eller er I medlemmer måske slet ikke klar over hvad partiet laver???

Tak til Jens Joel for en udmærket informerende artikel, som jeg er fuldt enig i. Selvfølgelig skal hovedentreprenøren være ansvarlig for hele kæden af underaftaler.

Må jeg foreslå, at man også indfører et lovkrav om en standardtekst i kontrakterne, hvor man anfører pligten til at overholde de punkter, som der åbenbart er problemer med på det mere lyssky bygge- og renoveringsmarked.