Annonce

Sagsbehandlingstiden for klager over huslejen stiger markant

I Høje-Taastrup Kommune tager det i gennemsnit 490 dage at få behandlet en klagesag i Huslejenævnet
Foto: Netavisen Pio/Jan Kjærgaard
Sagsbehandlingstiden i klagersager over udlejere - her Kereby, tidligere Blackstone - er i en række kommuner steget markant
Ventetiden på at få behandlet en klagesag i huslejenævnet er fordoblet i flere kommuner siden 2021.

Det skriver DR på baggrund af tal fra Social- og Boligstyrelsen og udtræk fra Huslejenaevn.dk

Helt galt står det til i Høje-Taastrup Kommune. Her tog det i 2022 i gennemsnit 490 dage at få afgjort en klagesag ved huslejenævnet. I 2021 var sagsbehandlingstiden i snit 119 dage.

Dermed er sagsbehandlingstiden i kommunen mere end firedoblet

Dermed er sagsbehandlingstiden i kommunen mere end firedoblet fra 2021 til 2022.

Frederiksberg Kommune har den næstlængste ventetid. Nemlig 416 dage - mod 190 dage i 2021.

Det står også slemt til i kommuner som Lyngby-Taarbæk med 338 ventedage sidste år. Mod 122 i 2021. Gentofte ligger på fjerdepladsen på listen over kommuner med lange ventetider. Det tog således i snit 333 dage at få en afgørelse ved kommunens huslejenævn sidste år. Mod 193 ventedage i 2021.  

LLO: Lang ventetid skaber stor usikkerhed

Lejernes Landsorganisation i Hovedstaden finder det uacceptabelt at ventetiden i en række kommuner stiger markant:

“Det er vigtigt, at nævnene behandler sagerne så hurtigt som muligt. For den enkelte kan det være en katastrofe ikke at kende sin husleje, og det giver stor usikkerhed om ens økonomi,” siger formanden for Lejernes Landsorganisation Hovedstaden, Claus Højte, til DR.

LLO i Hovedstaden foreslår, at huslejenævnene tilføres flere ressourcer.

I Københavns Kommune, hvor der sidste år var en gennemsnitlig ventetid på 260 dage, har man ansat flere sagsbehandlere og lavet tre nye huslejenævn for at undgå at sagsbehandlingstiden for den enkelte klager bliver for lang.

Kommunen oplyser til DR, at kun hver fjerde sag nu har en sagsbehandlingstid på mere end fire måneder.

Udlejere: Sæt sagsbehandlingsgebyret op

Gebyret ligger pt. på 345 kroner. Det burde sættes pænt i vejret, mener Danske Udlejere

Danske Udlejere foreslår, at man går en anden vej.

Organisationen, der er interesseorganisation for udlejere i især provinsen, mener, at sagsbehandlingstiden kan nedbringes ved at forhøje det gebyr, man som klager skal betale for at få en klagesag behandlet.

Gebyret ligger pt. på 345 kroner. Det burde sættes pænt i vejret, mener Danske Udlejere - dog uden at sætte beløb på.

EjendomDanmark: Konflikter skal ikke trækkes i langdrag

Hos EjendomDanmark, brancheorganisationen for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom i Danmark, er man enig i, at lange sagsbehandlingstider i huslejenævnene udgør et stort problem. Både for lejere og udlejere:

"De danske huslejenævn spiller en helt central rolle, når vi har brug for at udrede uenigheder mellem lejere og udlejere. Lange ventetider, manglende prioritering af huslejenævnenes økonomi og en tung sagsbehandling medfører dog alt for ofte stor gene for både lejere og udlejere," skriver juridisk direktør hos EjendomDanmark, Lena Hartmann, i et mail-svar til Netavisen Pio og fortsætter:

"EjendomDanmark mener, at de enkelte kommuner i langt større grad skal holdes fast på at få nedbragt sagsbehandlingstiden ved at prioritere ressourcer og optimere sagsbehandlingen."

Hartmann understreger, at konflikterne mellem udlejere og lejere risikerer at blive optrappet, hvis sagsbehandlingstiden i huslejenævnene trækker ud:

Konflikterne skal ikke trækkes i langdrag og optrappes, men løses effektivt i nævnene

"Vi ved, at det nogen steder er et meget stort efterslæb og en stor opgave, men kommunerne er nødt til at tage denne problematik alvorligt, hvis vi skal kunne genskabe en smidig og hurtig sagsbehandling og opretholde retssikkerheden. Konflikterne skal ikke trækkes i langdrag og optrappes, men kunne løses effektiv i nævnene."

Opdateret med mail-svar fra EjendomDanmark

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Jeg synes, der mangler oplysninger i denne artikel. Hvad er der helt konkret sket siden 2021?
Har huslejenævnene været ramt af nedskæringer eller personaleflugt? Er love og/eller regler blevet ændret? Er der kommet mere bureaukrati til? Andet?

Sjovt nok er der længst klagetid i konservativt styrede kommuner, er der monstro at interessesammenfald med udlejerne i disse kommuner ?
Sten burde sætte en grænse for sagsbehandlingstid på 3 måneder, går der mere end 3 måneder har klageren ret.
Har man ikke en tidsgrænse, vil det kunne betale sig for udlejerne at trække sagen i langdrag, for sikre sig at det hele drukner i bureaukrati.

Sjovt nok er der længst klagetid i konservativt styrede kommuner, er der monstro at interessesammenfald med udlejerne i disse kommuner ?
Staten burde sætte en grænse for sagsbehandlingstid på 3 måneder, går der mere end 3 måneder har klageren ret.
Har man ikke en tidsgrænse, vil det kunne betale sig for udlejerne at trække sagen i langdrag, for sikre sig at det hele drukner i bureaukrati.

Har ingen da fundet ud af endnu, at der reelt set INGEN steder ER at gå hen med "klager". Enhver er overladt til sig selv. Efter klar dig selv princippet. HUSLEJERNE har nået himmelhøjder. Og dem der skal betale dem har
ikke pengene. Det er urealistisk at forestille sig det er direktører og andet godtfolk der bebor landets almennyttige boligbyggeri. Det er landets fattigste og økonomisk dårligst stillede. Det er dem der må spises af med "kaninkasserne i Ghettoland".

"Sager" ender i papirbunker. DANMARK kan få medaljer for "PAPIRNUSSERI". En "sag" skal gennem en skov af hænder og kontorer.Uden at nå videre end til ingenting. Den der søger skal krænge sig selv ud nærmest fra yderst til inderst. For det hele drejer sig kun om at køre borgeren TRÆT. En stor ydmygelse.Ikke spor andet.