Annonce

Sparket ud for at lave fagforening

Flyvebranchens Personale Union ved at bygge en fagforening op i Rumænien - med Mircea Constantin som en af hovedkræfterne: Har nu godt 100 medlemmer
Flyvebranchens Personale Union (FPU) er ved at opbygge et forbund i Rumæniens hovedstad Bukarest. Med rumænske Mircea Constantin som en af hovedkræfterne.

"Vi startede for et års tid siden med 20 medlemmer, men nu er vi oppe på over 100. I første omgang koncentrerer vi os om kabinepersonalet, men senere håber vi at få piloterne med også," siger næstformand for Flyvebranchens Personale Union, Anders Mark Jensen, til Netavisen Pio.

Flyvebranchens Personale Unions rumænske tvilling i Bukarest har medlemmer, der arbejder hos lavprisflyselskabet Wizz Air og det rumænske, nationale luftfartsselskab, Tarom. Og der er følere ude hos Ryanair og Blue Air.

En af luftfartens helte

Der er flere grunde til, at FPU har valgt at arbejde tæt sammen med blandt andet Mircea om ombygningen af det rumænske forbund:

Men Mircea er ikke sådan at slå ud. Han er en af luftens helte

"Mircea har på egen krop mærket, hvordan luftens skurke presser citronen til det yderste. Han startede hos Qatar Airways, og kom så til Wizz Air. I 2014 startede han sammen med gode kollegaer fagforeningen Sindicatul Aerolimit Professional (SAP). Det faldt bestemt ikke i god jord hos Wizz Air-ejerne. Mircea og de 19 øvrige fagforeningsstiftere blev fyret. Men Mircea er ikke sådan at slå ud. Han er en af luftens helte," fortæller Anders Mark Jensen.

"På grund af Rumæniens kommunistiske fortid er mistroen til fagforeninger stor. Derfor understreger vi meget over for kommende medlemmer, at vi er et upolitisk forbund, og at vi udelukkende arbejder for at sikre medlemmerne gode løn- og arbejdsvilkår. Den anden side af projektet er, at vi udbreder kendskabet til fagforening til rumænere i Danmark," fortæller Anders Mark Jensen.

Lige nu bruger FPU især kræfterne på at rekruttere og organisere nye medlemmer i Rumænien. Men der bliver også set på vedtægter og en lokal advokat er hyret til at se på alt det juridiske.

Anders Mark Jensen vurderer, at der er knap 500 kabinemedarbejdere on and off afhængig af sæsonerne med base i Rumænien. Et af problemerne er netop, at rumænere bliver rekrutteret i Bukarest, men bliver så sendt videre:

"Det er også en af vores opgaver: At give kabineansatte ordentlig information inden de tager hoppet til andre steder i Europa. Så de ikke bare sluger salgstalen fra lavprisflyselskaberne, og bliver lovet guld og grønne skove, men reelt bare bliver solgt som billig arbejdskraft til Vesteuropa. For at stoppe den trafik, skal vi have organiseret kabinepersonalet lokalt. Så en af vores opgaver er, at fortælle rumænerne, at de ikke kritiskløst skal sluge de glamour-historier, som selskaberne disker op med."

Primera Air-fidusen

Flyvebranchens Personale Union oplever, at flere lavprisselskaber  - ikke mindst Primera Air - i stor stil hyrer rumænere i Skandinavien til blot 850 euro, eller hvad der svarer til 6.375 kroner, per måned i grundløn.

Medarbejderen har ifølge kontrakten få rettigheder, herunder ingen ret til pension, begrænset løn under sygdom og ingen løn under ferie

Selvom de ansatte også får en række tillæg, er den samlede løn under halvdelen af startlønnen for en dansk kabinemedarbejder på overenskomst.

Medarbejderen har ifølge kontrakten få rettigheder, herunder ingen ret til pension, begrænset løn under sygdom og ingen løn under ferie.

Godt nok har FPU overenskomst med Primera Air Scandinavia. Men Primera Air hyrer i stor stil - via vikarbureau i Rumænien - østeuropæere via selskabet Primera Air Nordic, der ligger i Letland. Primera Air Nordic har ikke overenskomst med sine ansatte. Officielt har de ansatte base i Malmø, men i praksis køres rumænerne og andre østeuropæere i taxa fra Malmø til Danmark for at arbejde på flyvninger for Primera Air Scandinavia. Efter endt arbejdsdag fragtes kabinepersonalet så tilbage til Malmø igen.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet