17-årig sygemeldt efter debatindlæg i Berlingske

Ekspert kritiserer manglende redaktionel indblanding i opinionsstof. Berlingske afviser at fjerne debatindlæg.
Foto: Mads Kjær Christoffersen
17-årige Natalie: -Da jeg ser debatindlægget bryder jeg fuldstændigt sammen.
Den 26. december 2019 bragte Berlingske et debatindlæg af handelsgymnasieelev Katrine Fischer. Her fortæller Fischer, der også er bestyrelsesmedlem i Liberal Alliences Ungdom Nordkøbenhavn, hvordan uengagerede og dovne medstuderende er et åg for de gymnasieelever, der ønsker at lære.

I debatindlægget “Mine medstuderende er dovne, sløve og mangler respekt” retter ungdomspolitikeren en hård kritik mod de medstuderendes arbejdsmoral.

Den dårlige arbejdsmoral eksemplificeres ved en unavngiven, kvindelig elev fra Fischers arbejdsgruppe på gymnasiet, der “ikke laver noget.” Det beskrives blandt andet, hvordan den pågældende elevs “ugidelighed overfor gruppearbejdet ender med at være vores problem.”

Debatindlægget er delt cirka 100 gange på Facebook – også blandt de studerende på Lyngby Handelsgymnasium.

Nu træder den angiveligt dovne medstuderende frem og fortæller, hvordan hun oplever at blive identificeret på baggrund af debatindlægget – og om et forløb, der har efterladt hende sygemeldt og med en følelse af nedværdigelse overfor sine medstuderende.

“Du belaster gruppen..”

17-årige Natalie er ordblind og har ADHD, hvilket hun har været åben om. Hun sygemeldt på tredje uge fra Lyngby Handelsgymnasium, hvor hun til daglig læser international marketing.

I begyndelsen af december måned indleder Natalies klasse et tværfagligt gruppearbejde. Her bliver Natalie sat i gruppe med Katrine Fischer og to andre elever. I forbindelse med gruppearbejdet opstår en konflikt, der omhandler Natalies arbejdsindsats. Ifølge Natalie oplever hun ringe forståelse for de begrænsninger hun har, i form af ordblindhed og ADHD:

Jeg sidder helt paf og oplever situationen som meget ydmygende

"En dag, hvor vi sidder og arbejder, rejser en af mine medstuderende sig pludseligt op midt i fællesarealet og råber vredt ad mig. Hun råber, at jeg belaster gruppen, og at mit arbejde tager for lang tid. Jeg sidder helt paf og oplever situationen som meget ydmygende. Det føles nedværdigende at blive råbt ad. Især på grund af noget man ikke selv har kontrol over. Mine begrænsninger skyldes ikke, at jeg ikke vil arbejde lige så hurtigt som alle andre," siger Natalie til Netavisen Pio.

Konflikten resulterer i at Natalie op til jul sygemeldes fra gymnasiet. Sygemeldingen sker i samråd med en psykolog, der vurderer at Natalie bør blive hjemme.

Identificeret

Den 26. december bringes debatlindlægget i Berlingske. Dette opdager Natalie først, da hun hen mod slutningen af juleferien kontaktes af flere medstuderende, der genkender hende i debatindlægget. Natalie oplever nu at se sig karakteriseret meget negativt i en af danmarks mest fremtrædende aviser – vel at mærke uden at være blevet forelagt kritikken inden publikation.

Netavisen Pio har været i kontakt med en række elever fra Lyngby Handelsgymnasium, der bekræfter, at de har identificeret Natalie på baggrund af debatindlægget.

Da jeg ser debatindlægget bryder jeg fuldstændigt sammen

"Da jeg ser debatindlægget bryder jeg fuldstændigt sammen. Jeg græder, får rysteture og flashbacks. Jeg har ikke betragtet konflikten om gruppearbejdet, som om at jeg er uvenner med nogen. Nu føles det, som om al skyd og ansvar pludseligt lægges over på mig. Nu er det mig, der skal bevise, at jeg ikke er doven eller et dårligt menneske. Jeg tænker, “hvorfor kan du aldrig finde ud af noget. Det her er din egen skyld,” siger Natalie.

Natalies mor kontakter Berlingske, for at gøre avisen opmærksom på at Natalie er mindreårig, har ADHD og ordblindhed, at hun ikke er blevet forelagt debatindlægget inden udgivelse – og at hun ikke har ønske at medvirke eller at kunne blive identificeret. I første omgang afviser Berlingske at fjerne eller ændre debatindlægget.

Senere samme dag går avisen dog med til at foretage en mindre rettelse på onlineversionen af debatlindlægget, “for at sikre, at en elev, der kritiseres for ringe indsats i et gruppearbejde, ikke kan identificeres,” som avisen skriver i en note.

Ekspert: debatindlæg burde ikke være bragt

Jacob Mollerup er ekspert i medieetik og har tidligere været lytternes og seernes redaktør i DR. Han kritiserer Berlingskes beslutning om at bringe debatindlægget.

Sagen er et godt eksempel på, at presseetik også gælder for opinionsstof

"Sagen er et godt eksempel på, at presseetik også gælder for opinionsstof," siger Jacob Mollerup til Netavisen Pio og forsætter:

"Grænserne er godt nok videre, når det handler om meninger og debat. Men når det handler om beskyldninger, der rettes mod navngivne eller let identificerbare mennesker, skal man tænke sig om også i opinionsstoffet. Det har man ikke haft held med på Berlingske i dette tilfælde. Redaktionen skulle fra starten have sikret sig mod, at et let identificerbart menneske blev udsat for så stærkt nedsættende omtale," siger Mollerup.

Mollerup understreger, at Berlingskes efterfølgende note ikke retter op på sagen. Tværtimod:

"Da redaktionen så bliver opmærksom på fadæsen, laver de en rettelse, der intet løser. Tværtimod. De fremhæver direkte, at en tidligere version gjorde det muligt at identificere en bestemt elev. Og det er jo ingen hjælp for den udhængte. Det er muligvis godt og klikbart debatstof, men hvis man tager god presseskik alvorligt burde det oprindelige indlæg ikke være bragt i den form det havde," understreger Mollerup.

Da redaktionen så bliver opmærksom på fadæsen, laver de en rettelse, der intet løser

Berlingske: det glippede for os, men fejlen er rettet

Hos Berlingske er debatredaktør Pierre Collignon kun delvist enig i kritikken. Han kan ikke genkende udlægningen af, at Berlingske indledningsvis skulle have afvist at ændre debatindlægget, men fastholder, at avisen hurtigt har foretaget de nødvendige rettelser.

"Det glippede for os i forbindelse med første version af debatindlægget, men da vi modtager klagen, sørger vi for at fjerne flere referencer – fx vedrørende den kritiserede elevs køn, typen af arbejdsgruppe og tidspunktet for opgaven. Dermed har vi gjort hvad vi kan for at minimere risikoen for, at nogen kan føle sig identificeret," siger Pierre Collignon.

Ifølge Pierre Collignon kan han ikke slå fast med sikkerhed, at den elev, der føler sig genkendt, også er den elev, som Katrine Fischer sigtede på. Adspurgt om Berlingske vil overveje at ændre debatindlægget yderligere – eller fjerne det, forholder debatredaktøren sig afvisende.

Vi har gjort hvad vi kan for, at vedkommende ikke genkendes i den brede offentlighed

"Som jeg ser det, er der to niveauer i spørgsmålet om identifikation; kan den i debatindlægget kritiserede elev genkendes i den brede offentlighed, eller kan vedkommende kun genkendes lokalt på en uddannelsesinstitution. Vi har gjort hvad vi kan for, at vedkommende ikke genkendes i den brede offentlighed. Det der foregår, i mere private sammenhænge på en skole, er sværere at styre, siger Pierre Collignon.

Katrine Fischer: “Hele ugen har jeg været en tikkende bombe. Nu er jeg sprunget.”

Ifølge ungdomspolitkeren Katrine Fischer er kritikken af hendes debatindlæg forfejlet. I et skriftligt svar til redaktionen afviser hun også at have råbt af sin medstuderende:

"Nu har jeg aldrig råbt af [den] pågældende elev, så det er blot faktuelt forkert. Jeg talte i et stille toneleje, hvor jeg fortalte hende, at hun hele ugen ikke har lavet noget, og at det var tarveligt overfor vores gruppearbejde. Ordret sagde jeg faktisk: 'Hele ugen har jeg været en tikkende bombe. Nu er jeg sprunget. Du har ikke været til stede hele ugen, og nu kommer du og beder om at fremlægge de ting, vi andre har knoklet for at færdiggøre'," skriver Katrine Fischer til Netavisen Pio. Hun fortsætter:

Jeg er ikke en mobber, og jeg har om noget ikke mobbet - heller ikke i Berlingske den 26

”Ytringsfrihed og frisind er betydningsfulde, danske værdier, som skolen og Natalie i min optik ikke begriber. Jeg er ikke en mobber, og jeg har om noget ikke mobbet - heller ikke i Berlingske den 26. Hun (Natalie, red.) har følt sig truffet over, at hun passer på de ting, jeg beskriver. Hvem det så siger mest om, vil jeg lade være op til en vurderingssag," fremgår det af Katrine Fischers skriftlige svar.

Katrine Fischer anerkender, at Natalie er ordblind og har ADHD, men:

"Jeg er indforstået med at Natalie har de diagnoser, hun har. Som der så fint står i den artikel jeg skrev, klandrer jeg ikke de elever, der har det fagligt svært. Derfor undrer det mig enormt, at det går så letbemærket forbi - nu hvor hun pointerer at det tager længere tid for hende at lave en opgave."

Natalie: svært at forstå

I dagene og ugerne efter at debatindlægget er blevet rettet er Natalie løbende blevet kontaktet af flere medstuderende fra gymnasiet, der har identificeret hende.

"Jeg har svært ved at forstå, at man bare kan gøre sådan," siger Natalie og forsætter:

Jeg føler mig hængt ud. Der sidder jo nok nogen derude, som nu tror, at jeg er doven og ugidelig

"Jeg føler mig hængt ud. Der sidder jo nok nogen derude, som nu tror, at jeg er doven og ugidelig. Jeg oplever, at nu er det mig, der skal bevise, at det ikke passer," understreger Natalie over for Netavisen Pio.

Mads Kjær Christoffersen er journaliststuderende på Syddansk Universitet.


Kommentarer fra Facebook

Kommentarer

Mon ikke Natalie skulle have en håndværker uddannelse istedet for at trække de andre studerende ned!
Fuldstændig åndssvagt at kritisere dem der kan og vil tage en uddannelse!
Men socialisterne skal nok få ødelagt den danske uddannelsessystem fuldstændig!

Thomas, hverken Du eller kender ordet empati, forståelse, solidaritet eller at hjælpe andre, det er en stor social mangel, og det er det ere enhvers ret at tage den uddannelse som man gerne vil, men jeg kan mistænke Dig for også at være medlem af Leveral Alliance, som netop har disse mangler i deres politik.

Men det er jo slet ikke det, Thomas vil have. Han ønsker at folk, der ikke kan klare sig, skal trædes under fode og - i bedste fald - være tyende for netop de gode mennesker, som Thomas.

// sarkasme

Og det var så et svar til Glenn Guldhammer.

Peter skal jeg forklare hvad du ønsker?
Hold da op hvor er du patetisk at høre på;-)

Jan selvfølgelig er det da det, så må man også lægge den arbejdsindsats der kræves!

Og lille pus, styr lige dine fordomme, du er virkelig socialist!

Ja hvem tror du skabte det danske uddannelses system, det gjorde socialisterne. De samme som også kæmper for lige rettigheder og muligheder for alle, og sikrer at du og dine venner kan tage en valgfri gratis uddannelse på samfundets regning. Måske man så ikke kunne være lidt solidarisk og hjælpe sine medstuderende, måske de en dag kan hjælpe dig med noget.

Tjah, Thomas, det er jo meget let bare at give elever med diagnoser skylden for at trække andre ned fagligt. I stedet for at give dem den nødvendige støtte. I Danmark bør vi altså kunne rumme og hjælpe mennesker med neurologiske vanskeligheder, som ordblindhed og ADHD. Det er begge to ting, man ikke kan gøre for, og som ikke bør stå i vejen for en uddannelse - eller andres faglighed heller.
Nathalie kritiserer jo ikke dem, der kan - men fortæller sin side af sagen. Det synes jeg er meget stærkt og fint, da mange børn i hendes situation ellers bliver lige så misforstået som, at de bare er dovne.

Og desuden... en håndværker-uddannelse er jo også en uddannelse, ligesom en gymnasiel? Hvorfor skal de lige tales ned?
(Hvis flertallet af danskerne havde sådan et syn, skal det nok ødelægge det danske uddannelsessystem.)

Thomas, hvis du tror, at det, at tage en håndværkeruddannelse, er noget, man bare gør, så må du tro om igen. For mig lyder det, som om du ikke har styr på de opgaver, de bliverudsat for. Det kræver en hel del mere, end de fleste tror. Der er store projekt opgaver der skal løser, så en walk over er det bestemt ikke. Jeg bliver vred på de unge menneskers vegne, over den talen ned til dem. De får Danmark til at fungere. De sørger for at husene er tætte og vejene er til at køre på, dit morgenbrød søndag morgen. Så tænk dig om inden du brokker dig

Sikken `hård sag´ at hænge nogen ud som dovne ! Men? ..det fortæller også at Katrine er meget inficeret´ af neoliberal ideologi: albuekampe om viden , status og magt..(niks med den SOCIALDEMOKRATISKE idé om "at tage vare om de svage" , vær empatisk , solidarisk og hjælpsom?)
Kritikken skal også rettes imod handelsgymnasiet selv og imod de ansvarlige lærer ! Den engang af `socialisterne´(!) proklamerede gruppearbejde var (er) jo ment at være gavnlig for indbyrdes dialog , for fælles dialektisk oplysningsproces mht emnet , for at lære at være empatisk og solidarisk , for at lære at forholde sig til de svage ! Har lærerne svigted ?
I gruppearbejde findes tit ambitiøse elever , som glænser i deres viden og gå på mod , panzervogne som ruller hen over de svage ! Frustration er udbredt på mange gymnasier !
Katrine og Natalie `burde´ finde sammen i en venskabelig , fælleskab , præget af empati i lyset af rational talent og æstetisk følelse ! De er begge to bleven ofre af lærernes ideologisk/neoliberale blindhed ? NO SHAME GIRLS :-) !!!

Jeg synes jo egentligt, at debatten har nogle interessante aspekter, fordi den sætter et spotlight på den problemetik, at hvad gør man ved gymnasiaster, der sådan set har motivationen til at lære noget, men som, f. eks. på grund af psykisk lidelse, ikke er fit for fight, men som har nogle egne indre kampe at udkæmpe, som liberale og konservative medstuderende ikke ved noget om? Den der med, at "man kan da bare..." gælder ikke for alle. Jeg vil hævde, at det ikke er forgæves at hælde lærdom på folk, der ikke er fuldt funktionsdygtige - samfundet kan også blive så liberalt og konservativt, at resultatet bliver et meritokratisk kastesamfund, hvor dem der ingen personlige begrænsninger har, frit tager for sig af retterne. I virkeligheden er det jo det vi i vidt omfang ser realiseret, og når man så, belært af indsigterne i, hvad nogle mennesker har at slås med, forsøger at begrænse grådigheden, får man skudt i skoene, at man forsøger at bergrænse friheden. Denne skamridning af frihedsbegrebet har altid været de liberales kommen til kort. Som en bekendt bemærkede for mange år siden, så betår frihed for ganske mange i frihed til at pisse på sin nabo. Men egentligt kan jeg ikke have noget imod, at vi har denne her debat, så jeg synes, at rektorens forsøg på at give en elev mundkuv på, er malplaceret. Hvis tanken om den demokratiske samtale skal have mening, så må vi have tingene frem i lyset, ellers er der alt for meget, der går i svang i dølgsmål.

Den udhængte kvinde er bl.a. ordblind. I Danmark har man i årtier, tilbage til før 2. Verdenskrig faktisk, uddannet ordblinde. Endog på ganske højt niveau, f.eks. forstkandidatuddannelsen. En betragtelig del af den danske befolkning er ordblind. Jeg er selv mor til en ordblind. Min ordblinde datters månedsløn, en startløn i øvrigt, er på knapt 40.000. Ordblindhed er en lidelse, der kan komplicere tilværelsen, men hverken ordblindhed eller ADHD er intelligensrelateret. Naturligvis skal den udskammede kvinde tilbydes uddannelse, også på højt niveau. Jeg betaler med glæde min skat til at samfundet generelt går frem ved at talenter fremmes også selvom vejen dertil kan synes stenet. Undervejs skal der sættes meget kraftigere ind overfor ubegavede og ufunderede myter og uanstændig behandling. Det ville vi alle vinde meget ved. Katrine Fischer er et meget ungt menneske, der har temmeligt meget at lære endnu. Hun kan og skal så sandelig have sin horisont udvidet og det skal der jo også være plads til. At avisens redaktør har sjoflet sit arbejde ved at optage et sådant indlæg er en helt anden sag. Vedkommende fortjener også at få nogle skolepenge retur eller blive klogere og handle derefter fremover.

Det er handelsgymnasiet og det betyder erhvervsgymnasiet, hvor ikke alle fortsætter på universitetet, men nogle med HHX eksamen får en praktikplads som butiksassistenter eller kontordamer eller lignende.

Det giver rigtig god mening både personligt og samfundsmæssigt at støtte ordblinde under deres uddannelse, hvis de derefter kan varetage deres job. MEN at vælge 'International Marketing',som må formodes at være en uddannelse, der sigter på job med stort indhold af kommunikation på et fremmedsprog, synes ikke at være det bedste valg for en ordblind. Hvad har skolen tænkt, da de optog hende?

buh

Nu skal det lige siges at k.f udtaler det er 25% der er problemet i klassen, så tænker ikke der er tale om fejlplacering, men blot om at have forståelse for hvor man er og hvad man ønsker,måske er det k.f der er fejlplaceret.

Dejligt med en debat - mere beklageligt at min datter nu skal forsvare sig imod alle dem, der fejlagtigt og uden dokumentation, viden eller belæg - ukritisk fastslår at hun er dum og doven. Det er gratis at være et empatisk menneske - og hvem siger at min datter ikke evt. er den klogeste, dygtigste og bedste - og noget helt andet stikker bag ? Det at udstille andre, alene for at fortælle, hvor klog osv. man selv mener, at man er, plejer ikke at være en kvalitet i nogen sammenhæng.

Tænk på hvad I skriver til en ung pige som alle dømmer og få forsvarer, fordi en anden har dømt hende uforskyldt og helt fejlagtigt offentligt.

Steffen Skov skriver, at Natalie trækker niveauet ned - uden antydning af dokumentation.
Det kunne jo også være, at det er Katrine Fischer, der forsøger at trække niveauet op til et sted, hvor det ikke hører hjemme. Måske skulle hun søge optagelse på at amerikansk college.

Kære Nathalie. Jeg hørte dig i radioen i dag. Stor respekt for den styrke du har, der står frem med din side af sagen. Håber der er mange medelever og forældre på Lyngby gymnasium der støtter dig. I gymnasiet som i arbejdslivet skal vi arbejde sammen på tværs af forudsætninger og baggrund. Det giver større grobund for innovation og kreativitet som kommer os alle til gode. Gennem et arbejdsliv kommer de fleste ud i perioder hvor vi har brug for forstående og støttende kollegaer. Når folk bliver syge eller nær familie rammes af ulykker, forsøger man at rykke sammen og løfte i flok. Sådanne kollegaer vil vi også gerne have i fremtiden. Nathalie, jeg håber du kommer stærkt tilbage og får fuldført din uddannelse 💪

Kære Nathalie. Jeg hørte dig i radioen i dag. Stor respekt for den styrke du har, der står frem med din side af sagen. Håber der er mange medelever og forældre på Lyngby gymnasium der støtter dig. I gymnasiet som i arbejdslivet skal vi arbejde sammen på tværs af forudsætninger og baggrund. Det giver større grobund for innovation og kreativitet som kommer os alle til gode. Gennem et arbejdsliv kommer de fleste ud i perioder hvor vi har brug for forstående og støttende kollegaer. Når folk bliver syge eller nær familie rammes af ulykker, forsøger man at rykke sammen og løfte i flok. Sådanne kollegaer vil vi også gerne have i fremtiden. Nathalie, jeg håber du kommer stærkt tilbage og får fuldført din uddannelse 💪