3F hilser egen budtjeneste hos burger-kæde velkommen

Jagger har hidtil udelukkende benyttet den omstridte budtjeneste Wolt, men nu ønsker burger-kæden at kunne tilbyde “kvalitets-levering”
Foto: Jan Kjærgaard/Netavisen Pio
Driftschef og medejer hos burger-kæden Jagger, Christian Brandt
Fagforbundet 3F hilser det velkomment, at den københavnske burgerkæde Jagger har oprettet egen budtjeneste, 'Jagger Delivery'. Hidtil har den omstridte budtjeneste Wolt - der hævder at deres bude er selvstændige - ellers fuldt ud stået for Jaggers leverancer.

Vi synes det er en rigtig god ting, at Jagger nu er begyndt at ansætte egne bude

“Vi synes det er en rigtig god ting, at Jagger nu er begyndt at ansætte egne bude. Det sikrer, at de ansatte bude har mulighed for at få indflydelse på egne ansættelses- og lønvilkår. Det giver samtidig 3F mulighed for at drøfte overenskomst med Jagger,” siger forhandlingssekretær hos 3F Transportgruppen, John Bondebjerg, til Netavisen Pio.

“Det er noget lettere for os, når der er fælles opfattelse af, at de pågældende, der udfører arbejdet, er ansatte. Og dermed omfattet af lønmodtagerrettigheder. Det er også bedre for det enkelte bud at have et regulært ansættelsesforhold. Så ved jeg godt, at de ikke har en overenskomst - og her vil jeg bare føje til - endnu,” siger John Bondebjerg.

Tilbyder egne bude i seks af syv restauranter

Som omtalt fredag har Jagger oprettet sin egen budtjeneste, fordi burger-kæden ønsker at kunne tilbyde "kvalitets-levering":

“Vi har startet Jagger Delivery med egne bude. Det har vi gjort, fordi vi mener, at vi kan opnå en meget højere kvalitet og være langt mere effektive i vores levering med egne bude. Med vores bude går maden direkte ud til kunden - og ikke for eksempelvis via et pizzaria og en sushi-restaurant, hvor der altså sættes mad af to gange inden Jagger-maden bliver leveret," sagde medejer og driftschef hos Jagger, Christian Brandt, til Netavisen Pio fredag.

Foreløbig kan man benytte Jaggers egne bude ved bestilling iseks af Jaggers syv burger-restauranter.

Hidtil har Jagger udelukkende benyttet bude fra den omstridte budtjeneste Wolt, hvor budene hævdes at være selvstændige. Det betyder, at Wolts bude ikke modtager f.eks. feriepenge. En meget stor del af Wolts bude er argentinere og chilenere, der opholder sig i Danmark påWorking Holiday-vilkår.

Christian Brandt forklarede fredag om baggrunden for oprettelsen af Jaggers egen budtjeneste, at det også har spillet en rolle, at der har været kritisk omtale af Wolt:  

Vi synes - som mange andre - at der er en problemstilling i den måde, som Wolt driver forretning på

"Wolt har fået fat i en stor del af markedet. De leverer et produkt, som folk godt kan li'. Vi sælger fortsat rigtig meget gennem Wolt. Vi synes - som mange andre - at der er en problemstilling i den måde, som Wolt driver forretning på, men vi blander os ikke i det på anden måde, end at vi nu tilbyder et alternativ.”

Jagger bruger ungarbejdere - "lokale unge mennesker" - mellem 16 og 18 år som bude. Indtil nu er der tale om cirka 35 ansatte bude i Jaggers eget regi. Omregnet til fuldtid er der måske tale om 12-15 fuldtidsjob, vurderer Jagger.

Pt. dækker Jaggers egen budtjeneste kun omkring fem procent af Jaggers samlede leverancer.

"Ambitionen er selvfølgelig større, men vi skal jo starte et sted. Lige nu er det en dårlig forretning, men sådan er det jo at vækste ting," forklarede driftschef Christian Brandt forleden.

Drøftelser med Wolt

3F’s forhandlingssekretær, John Bondebjerg, oplyser i øvrigt, at fagforbundet pt. fører konstruktive drøftelser med Wolt:

Så vi er i en positiv dialog med Wolt nu

“Vi har i øjeblikket meget konstruktive drøftelser med Wolt omkring løn- og arbejdsvilkår for deres bude. Vi har haft et første møde med Wolt. Så har vi haft en tænkepause, og skal nu igen inden længe mødes igen. Så vi er i en positiv dialog med Wolt nu.”

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook

Annonce