Annonce

Vil fratage imamer, der medvirker til religiøs tvang, retten til at vie og forkynde

SF’s Serdal Benli, har fået nok af strenge, religiøse regler, som fastholder kvinder i socialt kontrollerede ægteskaber. Nok af de imamer og trossamfund, der medvirker til at holde liv i tvangen
Foto: Colourbox
Niqab-klædt kvinde
SF’s udlændinge- og integrationsordfører, dansk-kurdiske Serdal Benli, har fået nok.

Nok af strenge, religiøse regler, som fastholder kvinder i socialt kontrollerede ægteskaber, og tvinger dem til at frasige sig børnene, hvis de vil skilles. Og nok af de imamer og trossamfund, der medvirker til at holde liv i tvangen.

Derfor vil han og SF med et nyt forslag afskære imamer, der medvirker til religiøs tvang, fra overhovedet at have en statslig godkendt prædikestol:

“Retten til at være et godkendt trossamfund er ikke noget, som alle bare er født med her i landet. Det er noget, som staten tildeler dig, og som kommer med en masse fordele, forpligtelser og rettigheder,” siger Serdal Benli ifølge en pressemeddelelse fra SF.

Jeg forstår ikke, hvorfor Kirkeministeriet ikke for længst har igangsat en omfattende undersøgelse

“Jeg forstår ikke, hvorfor Kirkeministeriet ikke for længst har igangsat en omfattende undersøgelse – om nødvendigt assisteret af politiet – for at finde ud af, hvor mange af de her religiøse forkyndere, vi reelt kan tage godkendelsen fra. For det må være mange.”

Islamisk vielse uden om dansk lovgivning

Forslaget kommer efter måneder med fortællinger om uhyrlige ægteskabskontrakter, der fastholder kvinder i såkaldt nikah – islamisk vielse, der indgås uden om dansk lovgivning.

Det, der gør Serdal Benli frustreret er, at det på papiret allerede er ulovligt:

“Det, jeg ikke forstår, det er, at vi har en kirkeminister, som lader til faktisk at være ret optaget af det her, men at der alligevel ikke sker noget. Vi ved fra vidneberetninger, medier, forskere og imamer, at den religiøse tvang foregår. Så hvorfor er det, at vi overhovedet diskuterer at invitere islamisk lovgivning ind i danske myndigheds- og retslokaler, i stedet for bare at slå ned på de forkyndere, der medvirker til det her?”

Advarer mod parallel-jura

Samtidig afviser Serdal Benli blankt at følge hovedlinjen i de anbefalinger, som den danske imam Sherin Khankan og den danske islamforsker Jesper Petersen blandt andet har været ude med på området:

“Jeg synes, det er helt vildt sympatisk at vi får både en imam og en forsker på banen i den her debat – det er noget, vi har savnet. Men jeg er ikke vild med de forslag, der sigter imod at gøre de her religiøse vilkår til en mere formel del af det danske retssystem,” siger han og uddyber:

Imamerne og ægtefællerne kan allerede slippe kvinderne. Problemet er, at de ikke vil. Og det er ulovlig, religiøs tvang

“Forslagene bygger på den forudsætning, at manden i Familieretshuset skal tvinges til at slippe det religiøse bånd, fordi han har bestemmelsesretten i islamisk lov. At give manden og imamerne mere formel magt og inkludere religiøs paralleljura i den danske lovgivning vil kun føre til en udvidelse af mængden af ægteskaber, der indgås på disse præmisser. Imamerne og ægtefællerne kan allerede slippe kvinderne. Problemet er, at de ikke vil. Og det er ulovlig, religiøs tvang.”

Kan også ramme Indre Mission og Scientology

For Serdal Benli handler det ikke kun om islam:

“De tiltag, vi foreslår, vil også ramme Jehovas Vidner, der i øjeblikket kører forfærdelige historier om i medierne. Det kunne ramme Indre Mission. Det kunne ramme Scientology. Det vil ramme alle, der insisterer på at forvalte et tros- og parallelssamfund efter regler, der er formuleret i sidste årtusinde.”

Serdal Benli er midlertidigt medlem af Folketinget som stedfortræder for Sigurd Agersnap. Benli er statsrevisor og viceborgmester i Gladsaxe.

Konkrete forslag fra SF

Her er en oversigt over SFs konkrete forslag:

  • at Kirkeministeriet fratager forkynderstatus og status som godkendt trossamfund fra forkyndere og trossamfund, der indgår ægteskabskontrakter, som fastholder kvinder i ægteskaber på trods af et ønske om at blive skilt, eller som på anden vis bryder reglerne.

  • SF foreslår, at der oprettes en enhed under Kirkeministeriet, der kan indhente information  fra krisecentre, kvindeorganisationer, familieretshuse og politikredse, der viser, hvilke forkyndere, der bryder reglerne. I disse tilfælde bruger myndighederne trossamfundslovens §22 til at fratage den pågældende forkynders forkynderstatus – og i yderste konsekvens hele trossamfundets status som godkendt trossamfund.

  • SF foreslår, at status som forkynder fratages straks allerede ved begrundet mistanke. Herefter kan der foregå prøvelse ved domstolen, hvis sagen indbringes herfor, hvorefter fratagelsen kan gøres permanent (eller annulleres).
  • At sager om religiøs, ulovlig tvang gives høj prioritet i straffesagskæden for en  række prøvesager, så der skabes brugbar retspraksis på området. 
  • SF mener, at Kirkeministeriet i samarbejde med Justitsministeriet og Politiet bør efterforske sager efter straffelovens §260, stk. 2, langt mere aggressivt. Derfor foreslår SF, at sagerne i  en periode tildeles ekstra høj prioritet i straffesagskæden, så sagerne bliver prøvet hurtigt og  der bliver skabt præcedens for ny praksis på området.
  • SF mener, at anklagemyndigheden bør tildeles ressourcer til, at der kan udsendes oplysningsmateriale og at politiefterforskere og anklagere efteruddannes i at håndtere sagerne.
  • At der nedsættes en særlig revisionsmyndighed til at føre kontrol med området.  Rigsrevisionen har udtalt kritik af, at Kirkeministeriet ikke har forvaltet Trossamfundsregistret tilfredsstillende for vidt angår revision. Konsekvensen er, at registret ikke i tilstrækkelig grad bidrager til trossamfundslovens formål om at sikre større åbenhed og gennemsigtighed om trossamfundenes økonomi og organisation.

  • SF foreslår, at der afsættes midler til oprettelsen af et uafhængigt organ enten under trossamfundsudvalget, eller inspireret af kontrollen med bobestyrere eller sundhedsmyndigheder, som fører konstant og årvågent tilsyn med trossamfundene. Organet kan føre kontrol med, at forkyndere overholder dekorum og lovgivning, at regnskaber er retvisende, at antal myndige medlemmer af trossamfundet er korrekt opgjort mv.

  • At forkyndere omfattes af loven om ansættelsesbeviser.  En let måde at føre mere tilsyn med forkynderes virke er at lade dem omfatte af loven om ansættelsesbevis eller tilsvarende, og udforme nærmere regler for opslag, ansættelse og godkendelse af ansættelseskontrakt ved besættelse af stilling som forkynder i et trossamfund.

  • SF foreslår, at trossamfundene pålægges at opslå stillinger som forkynder offentligt og indsende ansættelseskontrakt for forkyndere til trossamfundsudvalget med beskrivelse af ansættelsesvilkår, lønningsforhold mv.  SF vurderer dog, at det kræver en juridisk granskning at afgøre, om dette forslag kan lade sig  gøre i praksis.

  • At alle eksisterende trossamfund undersøges for socialt bedrageri.  Mange forkyndere har intensive arbejdsuger som aktive forkyndere, mens enkelte samtidig har status som ikke erhvervsaktive herunder som modtagere af kontanthjælp eller førtidspension. Medier har afsløret forhold som disse uden at der er blevet iværksat enmyndighedsindsats for at komme problemet til livs. SF foreslår, at en sådan myndighedsindsats igangsættes og foreslår, at der afsættes ressourcer til formålet.

  • At der indføres en whistleblowerordning for trossamfund.  Ordningen skal sikre, at der er sikker, anonym og effektiv adgang til at oplyse trossamfundsudvalget om, at en forkynder ikke overholder dansk lovgivning. 

  • Finansiering:  SF foreslår, at der afsættes 15 millioner kroner til at finansiere tiltagene, hvilket dækker  nødvendige årsværk m.m. SF foreslår, at pengene findes i det økonomiske råderum.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Hvorfor ikke fratage dem indfødsretten og retten til at bo i vores land?

Indre Mission er som en del af folkekirken nok sværere at ramme end de andre.
Men ellers enig.

Hvis medlemmerne af et trossamfund har retten til at melde sig ud af trossamfundet og når medlemmet er udmeldt ud så ophører alle tidligere interne aftaler inden for trossamfundet, hvilket vil sige, at så gælder statens almindelige love og ikke noget som helst andet.
Jeg mener altså at trossamfundet skal give et hvert medlem retten til at melde sig ud, for at samfundet kan give trossamfundet frihed til at findes i Danmark som et anerkendt trossamfund.
Det er en enkel og ligetil måde at skille bukkene fra fårene, men det er en måde at give medlemmer af trossamfund (Sekter) den samme frihed som alle andre danskere har.

Helt enig i, at man skal kunne udmelde sig af enhver forening, hvad enten det er en religiøs forening eller en bogklub.

Men statens almindelige love gælder vel under alle omstændigheder for alle, uanset evt religiøst tilhørsforhold, i og med at loven står over enhver religion. Det er dermed religionen, der skal indrette sig efter loven og ikke omvendt.

Han er en modig mand Serdal Benli han risikerer at dele skæbne med Frederik Vad (S) der blew beskyldt for at sindelagskontol mm af bla Ozlem Cekic ( SF ? ) . da han rejste problemet med de socialt kontrollerede og mandsdominerede forhold i de muslimske miljøer herhjemme -

Hvis man kunne få en justisminister som ikke konstant bare skamroser politiet, men tør mene at politiet måske ikke har gjort nok i en sag. Jeg tænker her på den seneste sag vist i TV2 "Tro, håb og voldtægt". Men Hummelgaard har jo fuldstændig berøringsangst over for politiet.
Samtidig kunne man sørge for en skarp kontrol med alle disse trossamfund.
Jeg vil gerne oprette et trossamfund der tilbeder ham den gamle mand med langt hvidt skæg og rød hue og rød jakke. Han kører i en kane med rensdyr foran og dele gaver ud en gang om året. Hans kontor ligger måske i Grønland. Postnummer 2412.
Regner med at alle indtægter er skattefrie som i andre trossamfund.

vh
Palle

Vi har jo ikke ubegrænset religionsfrihed her i landet. Men kan kun udøve sin religion hvis "intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden".
Ordet "sædelighed" kendte Mette Bock desværre ikke, da hun var kirkeminister, men det betød i første halvdel af 1800-tallet "god opførsel". En sædelig dreng og en sædelig pige betød såmænd bare en velopdragen dreng og en velopdragen pige. Det blev brugt om børn i forskolealderen, så det havde ikke først og fremmest noget med opførslen på det seksuelle område att gøre. Det er en betydning ordet først har fået efter 1880'erne (hvor vi havde en såkaldt "sædelighedsfejde"). Ordet blev også brugt i talrige stillingsannoncer og boligannoncer.
Ens religion kan således kun udøves hvis man opfører sig ordentligt efter danske sæder og skikke.
Det er fint hvis SF kan udpensle nogle regler, men i mine øjne strider meget store dele af sharialovgivningen og reglerne koranen med danske sæder og skikke, så man burde ikke tillade udøvelsen islam i Danmark.
Hvad den enkelte borger tænker og mener, kan vi ikke lovgive omkring, men når man ligefrem praktiserer udemokratisk og udansk sædvane, så er det ud af vagten efter min mening.
Og det kan kun gå for langsomt.