Efter udflytning: Patienter må vente endnu længere på afgørelse i klagesager

Røde partier kalder stigende ventetider for en ”træls opgave” arvet fra den tidligere regering.
Et år plus to og en halv måned.

Så længe må folk, der har indgivet en klage over sygehuset, i gennemsnit vente på at få behandlet deres sag. Det viser dugfriske tal fra Styrelsen for Patientklager, skriver Politiken.

Det er et godt stykke over de ni måneder, som ellers er målsætningen for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for patientklager.

I forbindelse med den tidligere regerings udflytning af statslige arbejdspladser, flyttede Styrelsen for Patientklager fra København til Aarhus ad to omgange i 2015 og 2018.

Siden da er sagsbehandlingstiden steget – igen. Alene siden nytår er den steget fra i gennemsnit 13,1 måned til hele 14,5 måneder. Kun 11 medarbejdere flyttede med til Aarhus. Det betyder, at 219 af de 230 ansatte i styrelsens domicil i Aarhus er nye. Det skriver Politiken.

Danske Patienter: Advarselslamperne blinkede

Hos Danske Patienter, som er en paraplyorganisation for patient- og pårørendeforeninger i Danmark, kommer den stigende sagsbehandlingstid ikke som en overraskelse.

”Vi advarede faktisk allerede inden udflytningen om, at det her ville komme til at betyde længere sagsbehandlingstider, fordi der var mange meldinger fra medarbejdere i den tidligere styrelse om, at man ikke ville flytte med til Aarhus. Derfor var vi bekymrede og krævede i virkeligheden, at man fik en plan for, hvordan man ville sikre, at det her ikke gik ud over sagsbehandlingstiderne,” siger Morten Freil, direktør i Danske Patienter, til Netavisen Pio.

Vi advarede om, at det her ville komme til at betyde længere sagsbehandlingstider

Han fortæller, at man hos Danske Patienter faktisk syntes, at den tidligere regering gav en forsikring om, at man ville gøre alt for at sikre hurtig rekruttering af nye medarbejdere og sagsbehandlere. Og at man også ville få de tidligere medarbejdere til at oplære de nye.

”Men det er simpelthen bare ikke lykkedes i den hastighed, som vi i hvert fald havde håbet og i virkeligheden også forventet. For sagsbehandlingstiderne er bare steget og steget. Det tyder på, at der ikke er afsat tilstrækkeligt med ressourcer, og at man ikke har været fuldstændig klar på den omstilling, som man egentlig lovede,” siger Morten Freil.

Han understreger, at Danske Patienter ikke har nogen holdning til udflytning af arbejdspladser, men han mener alligevel, at der var nogle advarselslamper, som lyste allerede dengang.

Vores bange anelser er blevet bekræftet

”Når man vælger et så specialiseret område som patientklager, så er det altså noget meget specialiseret viden, der skal til. Vi var bekymrede for, om man kunne oppebære det vidensniveau, der var i styrelsen, når man så skulle flytte til Aarhus. Når man flytter en hel styrelse, som får nye medarbejdere, så tager det altså bare tid at opbygge de kompetencer, som det kræver inden for et så specialiseret område. Det var de advarselslamper, der blinkede,” siger han og konstaterer:

”Desværre må vi bare sige, at vores bange anelser simpelthen er blevet bekræftet.”

SF: Træls opgave at arve fra den tidligere regering

Hos SF kommer den stigende sagsbehandlingstid, som følge af udflytningen af Styrelsen for Patientklager, heller ikke som en overraskelse.

”Jeg havde nær sagt ’surprise’, for det kunne man næsten sige sig selv. Når man både laver en udflytning og samtidig ikke kan overtale personalet til at rejse med, og man ovenikøbet ikke afsætter penge til, at man så også kan få gjort noget ved den her sagspukkel, som jo har ophobet sig, så skal det jo gå galt,” siger SF’s sundhedsordfører, Kirsten Normann Andersen, til Netavisen Pio.

Det kunne man næsten sige sig selv

Hun kalder det ”en træls opgave, som den nye regering har arvet”.

Var udflytningen af Styrelsen for Patientklager simpelthen en fejl?

”Det siger jeg ikke. Men jeg har altid tænkt, at det er et problem, når man flytter så vigtige opgaver så langt væk, for man risikerer netop, at personalet ikke følger med. Så det er i hvert fald en fejl i det omfang, at man skal starte fra bunden,” siger Kirsten Normann Andersen (SF).

Hun fremhæver SKAT som et skrækeksempel og udtrykker bekymring for, at man kommer til at se noget tilsvarende med Styrelsen for Patientklager. Hun er klar til at drøfte problemet med sundhedsminister Magnus Heunicke (S).

”Det er uacceptabelt, at sagsbehandlingstiden er så lang. Det sætter folk i sådan et limbo, hvor de ikke rigtig kan komme videre med deres liv. Vi er nødt til at finde ud af, hvordan vi løser det på den lange bane,” siger hun til Netavisen Pio.

EL: Udflytningen var en fejl

Enhedslisten afventer den handlingsplan, som sundhedsministeren har igangsat, og sender kritik i retning af den tidligere regerings udflytning af styrelsen.

”En stor del af årsagen til de problemer, vi står i nu, er, at den tidligere regering lavede den udflytning fra København til Aarhus, som betød medarbejderflugt og dermed et kæmpestort kompetencetab,” siger sundhedsordfører Peder Hvelplund (EL) til Netavisen Pio og tilføjer:

Den tidligere regering lavede den udflytning, som betød medarbejderflugt og kæmpestort kompetencetab

”Når man ser på konsekvensen af det, kan der ikke herske nogen tvivl om, at udflytningen var en fejl, og det blev man også advaret om. Det har jo ført til en eksplosion i både sagsbehandlingstid og sagspukkel.”

S-ordfører: Grotesk at høre Ellen Trane Nørby

Socialdemokratiets sundhedsordfører, Rasmus Horn Langhoff, skriver i et skriftligt svar til Netavisen Pio, at man ”har arvet et stort problem med lange sagsbehandlingstider fra den tidligere regering, hvor ventetiden desværre bare er vokset og vokset år efter år”, og at der i Sundheds- og Ældreministeriet lige nu arbejdes på en konkret handleplan.

I Politiken undrer forhenværende sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) sig over, at regeringen ikke har afsat penge til at komme den store bunke sager til livs, ud over 20 millioner kroner på sidste års finanslov.

”De penge dækker kun en brøkdel af behovet. Jeg savner at høre en plan fra regeringen,” siger hun til Politiken.

Det er ret grotesk at høre Ellen Trane Nørby

Den kritik preller tilsyneladende af på sundhedsordfører Rasmus Horn Langhoff (S):

”Jeg synes, det er ret grotesk at høre Ellen Trane Nørby kritisere regeringen for ikke at gøre nok, når man tænker på, at problemet bare voksede og voksede på hendes vagt som sundhedsminister,” skriver Rasmus Horn Langhoff til Netavisen Pio.

Sagsbehandlingstid

Gennemsnit for patientklager

 

2015: 12,8 måneder

2016: 12,4 måneder

2017: 13,6 måneder

2018: 13,1 måneder

2019 til nu: 14,5 måneder

Kilde: Styrelsen for Patientklager og Sundheds- og Ældreministeriet

Andreas Petersson er student på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook