En fornøjelig bagatel om forløjet filmbranche

’Official Competition’ er satire om filmindustrien som byder på overlegent skuespil, men er mild i sit bid.
Foto: Buena Vista International
Antonio Banderas, Penelope Cruz og Jose Luis Gomez leverer godt i satire om filmindustrien.
Som aldrende rigmand med ønske om at sætte sig varige spor, kan man få bygget sig en bro eller et operahus.

Man kan også gøre som den aldrende Humberto Suárez (José Luis Gómez) i ’Official Competition’ og finansiere en spillefilm.

Der er således kørt i stilling til en mindeværdig film-i-filmen, når teaterhelt og kritiker-darling Ivan Torrés (Oscar Martinez) med storkapitalen i ryggen allierer sig med playboy-skuespilleren Felix Rivéro (Antonio Banderas) til en filmatisering af en litterær bestseller med instruktion af den uortodokse Lola Cuévas (Penélope Cruz).

’Official Competition’ finder sted under læseprøverne og diskussionerne op til denne film, hvor de to skuespillerarketyper skal afpisse deres territorie, samtidig med at de skal få replikkerne til at sidde i skabet.

Den i egen selvforståelse dybt seriøse Ivan Torres skal finde sig i at gentage det samme ”buenas noches” utallige gange for at tilfredsstille instruktøren. Og der er en grinagtig udrensningssession, hvor alle de celebre kunstneres filmpriser og statuetter skal igennem en makulator og splintres i tusinde stykker, for at instruktøren kan få fokus løftet op mod kunstens stjernehimmel og væk fra det jordiske livs præstationsræs.

Røg og spejle

Antonio Banderas får lov at vise til skuespiltalent også på slap line og sin evne til at holde tungen lige i munden, når han skal spille en dårlig skuespiller, der skal bevise, at han faktisk kan spille godt skuespil.

Og han gør det godt nok til, at karaktererne i filmen hopper på hans historie om at have fået kræft, kun vi ude blandt publikumsrækkerne kan lige ane et beregnende blik, der her og der materialiserer sig for at være forsvundet i samme nu.

Filmen gør god brug af indstillinger, hvor vi både ser skuespilleren sidde i rummet, samtidig med at vi på en skærm eller i et spejl bagved kan betragte ansigtet på tættere hold i et nærbillede. ’Official Competition’ har et blik for maskespillet og blandingen af ærgerrighed og ambition.  

Virker som en vittighed fra et sløjt lystspil.

Andre steder virker satiren for nem. Når den feterede Felix Rivéro via sin personlige assistent beder om glutenfri, hjemmedyrket og økologisk mad og vi skal grine af stjernernes forrykte kostvaner, virker det bedaget.

Når samme Rívéro – der ikke er alenlangt fra en satirisk udgave af Banderas selv – omtaler en kvinde som lesbisk udseende, og den selvhøjtidelige Ivan Torrés efterfølgende introducerer hende som sin kone, virker det også som en vittighed fra et sløjt lystspil.

En folkekomedie til kulturpublikummet

’Official Competition’ minder i passager mest om en folkekomedie henvendt til kulturpublikummet, der kan deres Pedro Almodóvar-film på fingrene.   

Den kommer til at virke skuffende mild i biddet i en epoke, hvor raffinerede meta-TV-serier som ’Irma Vep’ på langt mere elegant vis har undersøgt filmmediet fra begge sider af det rullende kamera.

Også Los Angeles-serien ’Barry’ har et meget mere mørkt, -og morsomt! – greb på en forløjet og overfladisk branche.

De centrale karakterer er langt hen ad vejen arketyper mere end rigtige personer, også selvom alle skuespillere giver masser af deres signaturkarisma, fotogene fremtoning og charme til rollerne.

Det er meget sandsynligt, at de har nydt at sætte tænderne i en række situationer, der er velkendte fra deres eget liv og så skrue lidt ekstra op for effektens skyld.

Filmen tager en drejning til sidst, fra den satiriske sædeskildring til noget mere kynisk. Det er et skift i tonen, der virker lidt pludseligt og ude af trit med tonen hidtil.

’Official Competition’ bliver ikke grundrystende i sin satire af den grund.

Som et bud på en radikal instruktør er Penélope Cruz’ diva næsten for mild og sød, når man tænker på (muligvis overdrevne) historier, man har læst om instruktører som Alfred Hitchcock, Stanley Kubrick for den sags skyld Lars von Trier.

Komedien ender som en fornøjelig nok bagatel, som et mildt stykke satire, der mangler egentlig brod.

placeholder

 

’Official competition’. Spillefilm. Instruktion: Mariano Cohn og Gastón Duprat. Medvirkende: Antonio Banderas, Penélope Cruz, Oscar Martinez. Spilletid: 115 min. Har haft premiere i danske biografer 1. september

Henrik Reinberg Simonsen (f. 1978) er kommunikationskonsulent og freelancefilmanmelder


placeholder

Annonce