Fire timer langt krisemøde mellem 3F og Nemlig.com

Nemlig.com og 3F har givet hinanden 14 dage til at finde løsninger på de omfattende problemer for Nemlig.com’s chauffører og lagerarbejdere
Foto: Nemlig.com
Lagerarbejder på Nemlig.com's lager i Brøndby
Efter en stribe afslørende artikler om hårdt, stressende arbejdsmiljø for lagerarbejdere på online-supermarkedet Nemlig.com’s lager i Brøndby og usle vilkår blandt Nemlig.com-chauffører mødtes 3F Transportgruppen, arbejdsgiverforeningen Dansk Erhverv og Nemlig.com’s topledelse mandag eftermiddag til et næsten fire timer langt krisemøde - efter krav fra 3F.

Formanden for 3F Transportgruppen, Jan Villadsen, oplyser, at resultatet af mødet blev, at parterne har givet hinanden 14 dage til at sikre, at problemerne bliver løst.

Parterne mødes igen onsdag.

3F: Nu skal der ryddes op

“Første skridt bliver, at vi tirsdag får en liste over Nemlig.com’s underleverandører. Det betyder, at vi kan kontakte dem en efter en og få dem dækket af vores overenskomst for chauffører. Samtidig har Nemlig.com’s direktør, Stefan Plenge, og jeg aftalt et møde vedrørende vilkårene for Nemlig.com’s underleverandører på onsdag,” oplyser Jan Villadsen over for Fagbladet 3F.

Han slår fast, at det er meget alvorlige eksempler på meget urimelige arbejdsvilkår, som  dagbladet Politiken gennem de seneste uger har afsløret:

vi har nu givet hinanden 14 dage til at få det arbejde sat godt i gang

“Men 3F Transport vil naturligvis gerne bidrage til, at vi får forbedret vilkårene og sikret et ordentligt arbejdsmiljø hos Nemlig.com. Det er vores opgave, men det kræver ganske meget og ganske hårdt arbejde, og vi har nu givet hinanden 14 dage til at få det arbejde sat godt i gang,” siger han.

“Konstruktiv dialog”

To ting har topprioritet for 3F:

  • Sikring af ordnede vilkår og overenskomst med normale tillæg og pension for de chauffører, der kører for vognmænd hyret som underleverandører af Nemlig.com.

  • Sikring af et ordentligt arbejdsmiljø på Nemlig.com’s lager i Brøndby. Dels via en grundig gennemgang af arbejdsmiljøet med arbejdsmiljøeksperter, oprettelse af arbejdsmiljørepræsentation og sikring af valg af tillidsrepræsentanter for de ansatte. Dels via forhandling af en ny lokalaftale mellem 3F og Nemlig.com, der sikrer de ansatte mod stress, nedslidning og frygt.

“Jeg håber naturligvis, at det vil lykkes. Og hvis der er vilje, så er der også en vej til, at det kan lykkes. Vores danske arbejdsmarked fungerer jo rigtigt godt langt de fleste steder, og foreløbig har vi haft en konstruktiv dialog om både problemer og mulige løsninger,” siger Jan Villadsen.

foreløbig har vi haft en konstruktiv dialog om både problemer og mulige løsninger

Nemlig.com har ingen kommentarer efter mandagens krisemøde, oplyser Nemlig.com’s presseafdeling.

Omfattende bødesystem

Tilbage i marts kom det frem, at Nemlig.com’s chauffører lever med et meget omfattende og belastende bødesystem, der straffer dem økonomisk hvis de ikke overholder meget stramme tidskrav dagen igennem.

Nemlig.com’s reaktion på Politiken-afsløringerne om chaufførerne var at undskylde og suspendere bødesystemet.

Det imponerede dengang ikke Jan Villadsen:

Altså nemlig.com lovede for flere år siden at suspendere bødesystemet

"Altså nemlig.com lovede for flere år siden at suspendere bødesystemet, men bøderne er åbenbart bare fortsat i al stilhed. Så jeg er ærlig talt ikke imponeret," sagde gruppeformand Jan Villadsen til Netavisen Pio 22. marts.    

“Jeg er ikke på nogen måder imponeret af reaktionen fra Nemlig.com. De genopfører bare teaterstykket, som kørte for tre år siden, og så håber de på, at det her går væk af sig selv. Det gør det ikke, det kan jeg garantere for,” lød det opfølgende fra Jan Villadsen i Netavisen Pio 23. marts.

Ved samme lejlighed understregede Jan Villadsen, at nu skulle det være slut med gratis udmeldinger og snak fra Nemlig.com's side, nu ville 3F se handling.

Bødesystemet giver bøder til chaufførerne, hvis de leverer varer til en kunde blot tre minutter forsinket i forhold til et ellers meget stramt tidsskema. Politiken kunne 20. marts - med en stribe anonyme chauffører som kilde - også afsløre gentagne tunge løft og meget lange arbejdsdage.

"Nemlig.com lover også i pressemeddelelsen, at de vil lave en whistleblower-ordning og en advokatundersøgelse. Men prøv nu og hør: Det giver ingen mening at undersøge forhold, som nemlig.com udmærket er bekendte med gennem flere år," tilføjede Jan Villadsen.

Det giver ingen mening og undersøge forhold, som nemlig.com udmærket er bekendte med

Bøde-system mindst ti år gammelt

Nemlig.com's bødesystem er rent faktisk mindst ti år gammelt.

Avisen.dk  (Nu A4 Medier) omtalte bødesystemet i oktober 2014. Af artiklen fremgår det, at Nemlig.com's bødesystem er mindst ti år gammelt, og at Avisen.dk også før 2014 har omtalt bødesystemet.

Tilbage i 2014 kostede det eksempelvis nemlig.com-chauffører en bøde på 500 kroner per kunde for at komme ikke bare for sent, men også for tidligt.

Selv om bødesystemet altså har kørt i mindst ti år erklærede Nemlig.com sig i en pressemeddelelse i 21. marts overraskede over Politikens beskrivelse af chaufførernes arbejdsforhold:

Hos Nemlig.com er vi overraskede over Politikens beskrivelse af arbejdsforholdene blandt nogle af de selvstændige vognmænd

"Hos nemlig.com er vi overraskede over Politikens beskrivelse af arbejdsforholdene blandt nogle af de selvstændige vognmænd, vi har aftaler med. Vi tager afstand fra disse forhold, der er beskrevet i Politiken. Det er forhold som på ingen måde lever op til de værdier, som vores virksomhed er bygget op omkring. Heller ikke selvom kritikken vedrører forhold hos selvstændige vognmænd, som kører for Nemlig.com," hed det i pressemeddelelsen.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

De må betale opkrævede bøder tilbage...og så te sig ordentligt...
Ellers ser Nemlig.com ind i en arbejdskonflikt og en storstrejke...

Annonce