Fire timer langt krisemøde mellem 3F og Nemlig.com

Nemlig.com og 3F har givet hinanden 14 dage til at finde løsninger på de omfattende problemer for Nemlig.com’s chauffører og lagerarbejdere
Foto: Nemlig.com
Lagerarbejder på Nemlig.com's lager i Brøndby
Efter en stribe afslørende artikler i først og fremmest dagbladet Politiken om hårdt og stressende arbejdsmiljø for lagerarbejdere og barske vilkår for chaufførerne knyttet til online-supermarkedet Nemlig.com mødtes 3F Transportgruppen, arbejdsgiverforeningen Dansk Erhverv og Nemlig.com’s topledelse mandag eftermiddag til et næsten fire timer langt krisemøde.

Resultatet af mødet blev, at parterne har aftalt at der skal findes en løsning på problemerne inden for 14 dage. Det oplyser formanden for 3F Transport, Jan, Villadsen.

3F: Nyt møde onsdag

“Første skridt bliver, at vi tirsdag får en liste over Nemlig.com’s underleverandører. Det betyder, at vi kan kontakte dem en efter en og få dem dækket af vores overenskomst for chauffører. Samtidig har Nemlig.com’s direktør, Stefan Plenge, og jeg aftalt et møde vedrørende vilkårene for Nemlig.com’s underleverandører på onsdag,” oplyser Jan Villadsen over for Fagbladet 3F.

3F har to topprioriteter:

  • Sikring af ordnede vilkår og overenskomst med normale tillæg og pension for Nemlig.com-chaufførerne.

  • Sikring af et ordentligt arbejdsmiljø for lagerarbejderne på Nemlig.com’s lager i Brøndby.

Nemlig.com har ingen kommentarer efter mandagens krisemøde, oplyser Nemlig.com’s presseafdeling.

Omfattende bødesystem

Tilbage i marts kom det frem, at Nemlig.com’s chauffører lever med et meget omfattende og belastende bødesystem, der straffer dem økonomisk hvis de ikke overholder meget stramme tidskrav dagen igennem.

Nemlig.com’s reaktion på Politiken-afsløringerne om chaufførerne var at undskylde og suspendere bødesystemet.

Det imponerede dengang ikke Jan Villadsen:

Altså nemlig.com lovede for flere år siden at suspendere bødesystemet

"Altså nemlig.com lovede for flere år siden at suspendere bødesystemet, men bøderne er åbenbart bare fortsat i al stilhed. Så jeg er ærlig talt ikke imponeret," sagde gruppeformand Jan Villadsen til Netavisen Pio 22. marts.    

“Jeg er ikke på nogen måder imponeret af reaktionen fra Nemlig.com. De genopfører bare teaterstykket, som kørte for tre år siden, og så håber de på, at det her går væk af sig selv. Det gør det ikke, det kan jeg garantere for,” lød det opfølgende fra Jan Villadsen i Netavisen Pio 23. marts.

Ved samme lejlighed understregede Jan Villadsen, at nu skulle det være slut med gratis udmeldinger og snak fra Nemlig.com's side, nu ville 3F se handling.

Bødesystemet giver bøder til chaufførerne, hvis de leverer varer til en kunde blot tre minutter forsinket i forhold til et ellers meget stramt tidsskema. Politiken kunne 20. marts - med en stribe anonyme chauffører som kilde - også afsløre gentagne tunge løft og meget lange arbejdsdage.

"Nemlig.com lover også i pressemeddelelsen, at de vil lave en whistleblower-ordning og en advokatundersøgelse. Men prøv nu og hør: Det giver ingen mening at undersøge forhold, som nemlig.com udmærket er bekendte med gennem flere år," tilføjede Jan Villadsen.

Det giver ingen mening og undersøge forhold, som nemlig.com udmærket er bekendte med

Bøde-system mindst ti år gammelt

Nemlig.com's bødesystem er rent faktisk mindst ti år gammelt.

Avisen.dk  (Nu A4 Medier) omtalte bødesystemet i oktober 2014. Af artiklen fremgår det, at Nemlig.com's bødesystem er mindst ti år gammelt, og at Avisen.dk også før 2014 har omtalt bødesystemet.

Tilbage i 2014 kostede det eksempelvis nemlig.com-chauffører en bøde på 500 kroner per kunde for at komme ikke bare for sent, men også for tidligt.

Selv om bødesystemet altså har kørt i mindst ti år erklærede Nemlig.com sig i en pressemeddelelse i 21. marts overraskede over Politikens beskrivelse af chaufførernes arbejdsforhold:

Hos Nemlig.com er vi overraskede over Politikens beskrivelse af arbejdsforholdene blandt nogle af de selvstændige vognmænd

"Hos nemlig.com er vi overraskede over Politikens beskrivelse af arbejdsforholdene blandt nogle af de selvstændige vognmænd, vi har aftaler med. Vi tager afstand fra disse forhold, der er beskrevet i Politiken. Det er forhold som på ingen måde lever op til de værdier, som vores virksomhed er bygget op omkring. Heller ikke selvom kritikken vedrører forhold hos selvstændige vognmænd, som kører for Nemlig.com," hed det i pressemeddelelsen.

Opdateret 03.01.2022 som led undersøgelse af citatpraksis

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

De må betale opkrævede bøder tilbage...og så te sig ordentligt...
Ellers ser Nemlig.com ind i en arbejdskonflikt og en storstrejke...

Annonce