‘Hanne’ ville spare penge og meldte sig ind i Det Faglige Hus: Igen-igen fik hun forkert rådgivning

I dag er ‘Hanne’ tilbage i HK og på 6. år tillidsmand for lægesekretærer på Odense Universitets Hospital
Foto: Det Faglige Hus
Det Faglige Hus' hovedkontor ved Esbjerg
‘Hanne’ var oprindeligt ansat i en butik og medlem af HK. ‘Hanne’ oplevede, at hun egentlig ikke rigtig gjorde brug af HK. Og da hun så stod overfor at skulle uddanne sig til lægesekretær, ville hun gerne spare penge og valgte så at melde sig ind i Det Faglige Hus.

‘Hanne’ var medlem af Det Faglige Hus i omkring seks år. I dag er ‘Hanne’ tilbage i HK. En hel del klogere, og på 6. år tillidsmand for lægesekretærerne på hendes afdeling på Odense Universitets Hospital.

“Da jeg tilbage i 2011 stod og skulle uddanne mig til lægesekretær, lod jeg mig lokke af det billige fagforeningenskontingent, som Det Faglige Hus tilbød. Og af hvor meget jeg kunne spare om året ved at skifte fra HK til Det Faglige Hus. Jeg tror, det dengang kostede omkring 75 kroner om måneden,” fortæller ‘Hanne’ til Netavisen Pio.

‘Hanne’ hedder ikke Hanne i virkeligheden. ‘Hanne’ ønsker at være anonym. Men Netavisen Pio kender hendes rigtige identitet.

De første to-tre år har Hanne ikke rigtig brug for hjælp fra Det Faglige Hus. Men det ændrer sig hen ad vejen.

Det Faglige Hus rådgiver forkert om overtidsarbejde

Hanne oplever, at hendes nærmeste leder på hospitalet ændrer rigtig meget på hendes arbejdstid. Om mandagen bliver det for eksempel igen og igen besluttet, at Hanne skal arbejde ekstra om torsdagen.

“Jeg går i dialog med min nærmeste leder. Forklarer at ændringerne af min arbejdstid griber rigtig meget ind i mit privatliv. Jeg synes ikke rigtig, jeg bliver hørt, og jeg kontakter derfor Det Faglige Hus.”

“Jeg taler med en vistnok faglig konsulent. Hun famler. Jeg kan mærke, at hun finder oplysningerne frem, mens vi taler. Hun siger så, at hun lige skal se nærmere på sagen, og at hun så vil vende tilbage. Det ender med, at den faglige konsulent fortæller mig, at det er i orden, det min nærmeste leder gør.”

Hanne undrer sig. Finder sig i forholdene. Hanne researcher sig frem til, at det hendes leder gør, er at Hanne pålægges ‘planlagt overtid’:

Oplysningen fra Det Faglige Hus var altså forkert

“Det viser sig, at man netop ikke må operere med ‘planlagt overtid’. Min leder må derimod godt på dagen tildele én overtidsarbejde i forbindelse med noget akut, der opstår uplanlagt på dagen. Oplysningen fra Det Faglige Hus var altså forkert.”

“Jeg undrer mig, men overbeviser mig selv om, at den forkerte, faglige rådgivning nok bare skyldes, at Det Faglige Hus-konsulenten var ny i jobbet.”

“Med hensyn til det planlagte overarbejde tager jeg selv affære, og tager kontakt til min leder. Hen ad vejen bliver forholdene bedre. Men det krævede en vedvarende indsats fra min side,” fortæller Hanne.

Forkert rådgivning om lønforhandlinger

På et tidspunkt synes Hanne, at hun bør have noget mere i løn. Det er første gang, hun er ansat i det offentlige, og hun ved ikke så meget om, hvordan det foregår.

“Jeg tager kontakt til Det Faglige Hus. En konsulent fortæller mig noget om, hvordan man opfører sig i forbindelse med en lønforhandling. Jeg booker et møde med min leder. Under mødet fortæller min leder mig, at man altså ikke forhandler løn lokalt i det offentlige.”

Igen har jeg fået forkert rådgivning fra Det Faglige Hus

“Igen har jeg fået forkert rådgivning fra Det Faglige Hus. Måske troede konsulenten i Det Faglige Hus, at jeg var privatansat? Jeg ved det ikke. Under mødet med min leder, føler jeg mig helt til grin.”

Endnu senere hjælper Det Faglige Hus Hanne med at skrive et dokument, der skulle hjælpe hende til at opnå et kvalifikationstillæg:

“Indholdet i ansøgningsskemaet var ret banalt. Der stod noget om, at jeg var fleksibel og engageret. Men grundlæggende var det en tynd kop te. Argumentationen for et kvalifikationstillæg var svag og langt fra overbevisende.”

Forkert rådgivning om omlægning af arbejdstiden

I Hannes afdeling på OUH varsler Hannes leder, at lægesekretærerne skal være på arbejde til kl. 20 - mod hidtil til klokken 15.

Hanne kontakter Det Faglige Hus for at høre, om det er efter reglerne at omlægge arbejdstiden så drastisk.

“Det Faglige Hus fortæller mig, at det kan min leder ikke gøre. I god tro går jeg tilbage til min leder og fortæller hende, at hun ikke har ret til at omlægge arbejdstiden, så vi først får fyraften kl. 20. En kollega, der er medlem af HK, ringede til HK - mens jeg hørte med. HK oplyste, at ledelsen faktisk godt kan omlægge arbejdstiden. Blot skal det varsles efter de varsler, der er fastsat i gældende arbejdstidsaftale.”

“Igen har jeg fået forkert rådgivning af Det Faglige Hus. Igen føler jeg mig rigtig dum.”

“Jeg får jo ikke den vejledning, som jeg skal have”

Nu har Hanne fået nok af Det Faglige Hus:

Jeg har fået nok af Det Faglige Hus

“Jeg får jo ikke den rådgivning, som jeg skal have. Det Faglige Hus kender ikke min overenskomst. De famler. Jeg har fået nok af Det Faglige Hus. Jeg beslutter, at melde mig ind i HK - igen.”

Hanne vender tilbage til HK i 2017. I 2018 vælges Hanne som tillidsmand for afdelingens 15 - 20 lægesekretærer:

“Jeg har ikke overfor mine kollegaer lagt skjul på, at jeg har været på en rejse. En rejse, der bragte mig til Det Faglige Hus - og hjem igen til HK.”

“Min erfaring er, at Det Faglige Hus måske nok kan svare på simple spørgsmål, men har man behov for mere dybtgående vejledning, så fejler Det Faglige Hus igen og igen.”

“Hos HK får man med det samme et klart svar, hvis man har behov for rådgivning. Her kender man overenskomsten. HK kender min arbejdsplads. HK har konsulenter, der kommer ud på arbejdspladsen.”

Hanne blev fagligt bevidst på en noget bagvendt måde:

“Det var mit medlemskab af Det Faglige Hus, der gjorde mig fagligt bevidst. For hen ad vejen fandt jeg jo ud af, at jeg selv måtte finde ud af tingene, når jeg løb ind i problemer på min arbejdsplads.”  

Det Faglige Hus: Ingen kommentarer

Netavisen Pio har forelagt ‘Hannes’ kritik af Det Faglige Hus’ rådgivning af hende.

Men Det Faglige Hus ønsker ikke at kommentere ‘Hannes’ erfaringer:

Vi har ingen kommentarer til din artikel

“Vi har ingen kommentarer til din artikel, i og med at din kilde optræder anonymt, så vi ikke har mulighed for at undersøge, hvad der er op og ned i kildens påstande,” skriver Det Faglige Hus’ kommunikationskonsulent, Teddy Gehrke, i et mailsvar til Netavisen Pio.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Hanne (eller hvad hun nu hedder i virkeligheden) er et glimrende eksempel på, hvorfor det er en dårlig taktik at møde dem, som er (eller har været) i KRIFA eller Det Faglige Hus, med udskamning, kolde skuldre eller udfrysning.
Man er ikke ond eller dum, bare fordi man på visse områder er uoplyst, og alle kan jo blive klogere. Men man bliver ikke klogere af at bive råbt ind i hovedet, så lukker man bare af i stedet.

Alt i Hannes bemærkninger vider tydeligt hvad Det faglige Hius et for et foretagende😡😡😡😡😡

Annonce