Annonce

Konservativ højborg dropper Nemlig.com

Albertslund og Odense kommuner har også droppet det omstridte onlinesupermarked - Fødevareforbundet NNF tilsutter sig sympatikonflikt lørdag
Gentofte Kommune - med absolut konservativt flertal - ophæver med øjeblikkelig virkning samarbejdet med onlinesupermarkedet Nemlig.com.

Det oplyser kommunen i en pressemeddelelse.

Beslutningen blev taget på et møde i kommunalbestyrelsen mandag aften.

Kommunen har valgt at ophæve samarbejdet med onlinesupermarkedet, fordi selskabet “ikke vil udlevere oplysninger om arbejdsforholdene for underleverandørers ansatte”.

Borgmester Michael Fenger (K) forklarer, at det er sjældent, at kommunen ikke via dialog finder en løsning med leverandører.

Vi har den holdning, at der skal være ordentlige forhold for medarbejderne

“Vi har den holdning, at der skal være ordentlige forhold for medarbejderne i de virksomheder, der er leverandører til vores kommune. Det er vi meget tydelige om, når vi indleder et samarbejde.”

Ville ikke udlevere oplysninger

“Det udslagsgivende for ophævelsen af samarbejdet med Nemlig.com har været, at virksomheden ikke har ønsket at dokumentere arbejdsforholdene hos en underleverandør, selv om det er et krav i den arbejdsklausul, der er underskrevet,” siger han i pressemeddelelsen.

Nemlig.com har oplyst til Gentofte Kommune, at selskabet ikke kan udlevere oplysninger om chauffører, fordi de er ansat hos underleverandører. Og det fører dermed til at afbrudt samarbejde.

Kommunen har dog efter anmodning fået udleveret oplysninger om lagermedarbejdere hos Nemlig.com.

På baggrund af det materiale har kommunen konkluderet, at der hos Nemlig.com er medarbejdere, “hvis løn og ansættelsesvilkår er dårligere, end hvad der følger af den repræsentative overenskomst på området,” fremgår det af pressemeddelelsen ifølge TV 2 Lorry.

Det er også i strid med kommunens arbejdsklausul, men har altså ikke været det udslagsgivende i sagen.

En række af Gentofte Kommunes institutioner har hidtil anvendt Nemlig.com til at levere dagligvarer.

Nemlig.com er kommet i modvind efter en række afsløringer i Politiken.

at selskabet har overvåget og fyret de ansatte, der ikke arbejder hurtigt nok

Blandt andet har avisen beskrevet, at Nemlig.coms lagermedarbejdere kun har mellem 9 og 14 sekunder til at hente og pakke hver vare, og at selskabet har overvåget og fyret de ansatte, der ikke arbejder hurtigt nok.

Også Nemlig.com-chauffører kører efter et meget barskt tidsskema, og hvis de er for langsomme til at pakke, bringe og hente varer og emballage vanker der klækkelige bøder.

Indrømmelser fra Nemlig.com

Nemlig.com har vedvarende afvist kritikken, men har dog alligevel suspenderet bødesystemet for chaufførerne. Taksterne for kørsel for Nemlig.com er også sat i vejret.

Nemlig.com afviser fortsat at indgå en egentlig overenskomst med 3F, der dækker chaufførerne

Nemlig.com afviser fortsat at indgå en egentlig overenskomst med 3F, der dækker chaufførerne. Derimod har Nemlig.com indgået en ny lokalaftale med 3F Vestegnen om deltidsansatte. Aftalen betyder, at flere lagerarbejdere får langt lettere ved at blive fastansatte.

Også kommunerne Albertslund og Odense har valgt at droppe Nemlig.com, mens Københavns Kommune har sat en undersøgelse i gang for at finde ud af, om firmaet lever op til kommunens klausuler på området.

Også en række andre kommuner undersøger netop nu, om de skal droppe eller fortsætte med Nemlig.com. Det gælder Gladsaxe, Greve, Frederiksberg, Hillerød og Roskilde kommuner, mens Egedal, Lejre, Ballerup, Fredericia og Fredensborg kommuner afventer resultatet af Københavns Kommunes undersøgelse.

Det skriver netmediet A4 Arbejdsmiljø ifølge FødevareWatch.

Fødevareforbundet tilslutter sig sympatikonflikt

Fødevareforbundet NNF tilslutter sig konflikten, som 3F har mod de vognmænd, der leverer varer for nemlig.com. Det betyder, at medlemmer af Fødevareforbundet NNF på en række virksomheder ikke må fremstille, bearbejde, pakke eller håndtere fødevarer til nemlig.com. Det gælder fra på lørdag den 26. juni.

De berørte virksomheder er Danish Crown Beef, Danish Crown Pork, Atria Danmark (der blandt andet producerer 3-stjernet pålæg), Odense Marcipan, Kims Chips, Them andelsmejeri og Arlas mælkemejerier på Sjælland.

3F har en konflikt kørende mod vognmændene for at få overenskomstdækket området. Fødevareforbundet NNF bakker nu 3F op ved at blokere for varer til nemlig.com.

Den eneste måde at få sikret ordentlige forhold for chaufførerne er at få tegnet overenskomster

"Den eneste måde at få sikret ordentlige forhold for chaufførerne er at få tegnet overenskomster. I fagbevægelsen står vi sammen om at sikre ordentlige arbejdsvilkår, og derfor bakker vi selvfølgelig også 3F op i denne konflikt," siger Fødevareforbundets næstformand, Jim Jensen, til nnf.dk.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Glimrende. Hvis der er noget, vi ikke har brug for her i landet, er det netop den amerikanisering af vores arbejdsmarked, der har været tendenser i retning af gennem længere tid.

Forvænte forbrugere og Nemlig.com

Af en forbruger, og som medlem af en rigtig fagforening.

Jeg er tilhænger af Den danske model, overenskomsterne mellem rigtige fagforeninger under Fagbevægelsens Hovedorganisation, og de tilsvarende rigtige arbejdsgiver organisationer.

Jeg er selvfølgelig medlem af en rigtig fagforening, under Fagbevægelsens Hovedorganisation!

Og jeg anerkender naturligvis ikke gule fagforeninger, hvis eneste funktion er at underminere gode løn og arbejdsvilkår.

Som vi der er medlem af rigtige fagforeninger, betaler et af gode grunde højere kontingent til, end et kontingent koster til en gul splittelses fagforening.

Derfor har jeg også som forbruger sat Nemlig.com på pause, indtil der er indgået en rigtig overenskomst mellem Nemlig.com, og den rigtige fagforening under den danske model.

Som jeg har forstået det, fortsættende mellem 3F og Nemlig.com

Her kan jeg kun rette en kritik indad i egne rækker!

I det at jeg finder det helt og aldeles uacceptabelt, at der forekommer offentlige tvister mellem rigtige fagforeninger, om retten til at organisere brancher, og at indgå overenskomster på vegne af medlemmerne.

Det er ødelæggende for muligheden af, at overbevise unge mennesker om det helt afgørende nødvendige i, at de er medlem af en rigtig fagforening, og ikke en gul af slagsen!

Den slags ordner man internt, og man afgiver hellere til anden side, end man kæmper for at beholde kontingenter og medlemmer, hvor retten ikke er på ens side.

Ansatte i fagforeninger er til for medlemmerne, og ikke omvendt, og får unge mennesker det modsatte indtryk, er det gift for rekrutteringen af nye medlemmer:-(

Personligt håber jeg på en lykkelig udgang af overenskomstforhandlingerne mellem 3F og Nemlig.com, også i sidste ende set med Nemlig.com's øjne!

Der skal være noget at bygge et frugtbart fremtidigt forhold på, og det håber jeg at også 3F har for øje!

HK Handel og 3F bedes derfor bilægge deres strid pt, holde den internt, og afklare den internt fremadrettet!

Desværre må jeg erkende at jeg selv for årtier tilbage, sammen med mange andre meldte mig ud af en rigtig fagforening i en periode, på grund af utilfredshed i øjeblikket.

Det fortrød jeg, og det beklager jeg den dag i dag, og det skal ikke gentage sig!

Så jeg er ikke uskyldsren, jeg har selv fejlet:-(

Men det er ikke nok, at få arbejdsgivere til at indgå de rigtige overenskomster med de rigtige fagforeninger!

Medarbejderne bør også være medlem af den rigtige fagforening, der indgår overenskomsten!

Det er et kæmpestort problem, at de rigtige fagforeninger i et stigende omfang, formelt set har overenskomsten, men ingen eller kun få medlemmer har på arbejdspladsen.

I takt med at store dele af lavt til normal løns områderne, indenfor serviceerhverv i bred forstand.

De får en større og større andel af medarbejdere fra Øst Europa, eller med en flygtninge eller indvandrer baggrund, fra ikke vestlige lande.

Der melder disse sig ind i gule fagforeninger:-(

Nyder godt af det kontingent vi andre betaler, mens de selv betaler det halve i kontingent til en værdiløs, og skadelig gul fagforening.

De forstår ikke alvoren, og de gør det kun for at spare penge:-(

Det er også et problem for alle de gode arbejdsgivere, hvor de fleste af deres medarbejdere er medlem af den rigtige fagforening, og denne både kan varetage overenskomsten, og et godt forhold til arbejdsgiveren.

For potentielt kan det i værste fald virke konkurrenceforvridende, hvis en konkurrent har samme overenskomst, men alle dennes medarbejdere er medlem af en gul fagforening.

Og den rigtige fagforening derfor ingen medlemmer har, som den kan varetage overenskomsten for.

Os forbrugere og Online supermarkeder!

Mit primære ærinde med dette indlæg, er at få fokus på os forbrugere, som en del af løsningen, når vi taler dagligvarehandel online!

Vi er forvænte og vi er forkælede!

Vi er en del af årsagen, både til et måske urimeligt pres på chauffører/medarbejdere, og på online supermarkeders fair muligheder for at kunne opnå plus på bundlinjen.

Vi er desværre blevet forvænte med, at blot det ringer på døren, så får vi fluks vores varer slæbt op af trapperne til 3 eller 4 sal, når vi trykker på døråbneren.

Men hvorfor egentlig? Jeg synes at det er forkert, at vi i reglen får leveret varerne til døren, af trapperne til x sal!

Det bør være undtagelsen, forbeholdt ældre og øvrige borgere med en begrænset fysik og mobilitet!

Alle vi andre burde som en selvfølge kunne stå nede på gaden, 5 minutter efter at vi har modtaget en sms om at nu er chaufføren på vej.

For at få leveret til kantstenen, og for selv at bære vores indkøb op til x sal hvor vi bor.

Hvis tidsbesparelsen bliver fordelt rimelig mellem en forbedret bundlinje, og et forbedret arbejdsmiljø, vil det være win win for både medarbejdere og arbejdsgivere.

I mine øjne kunne det udgøre et rimeligt bidrag, af os forbrugere på en løsning af en problemstilling, indenfor en boomende online dagligvarehandel, hvor vi selv udgør en del af problemet.

Forvænte og forkælede som vi er:-(

Hvorfor ikke?

Dengang Post Danmark krævede postkasser for enden af hækken, eller nedenfor i opgangen af indlysende årsager, vænnede vi os til det!

Vi har vænnet os til pakkeshops og posthuse i Kvickly, hvor vi gladeligt selv henter vores online køb.

Når Hjem-Is ringer med klokken, iler vi ned af trapperne, og vi stimler sammen om chaufføren, der får solgt alle sine varer på gaden.

Og vi slæber gerne selv alle vores is med op til x sal, hvor vi bor:-)

Vi kan også vænne os til, selv at hente vores online dagligvare køb, leveret til kantstenen.

Problemet er bare, at online supermarkederne selv begyndte at vænne os til en urimelig god service, og nu tør de ikke som den første slække på den.

Kære medforbrugere!

Vi er selv en del af en mulig løsning, både på at skabe rimelige løn og arbejdsvilkår for medarbejdere hos, og chauffører der kører for online supermarkeder.

Og som en mulighed for, at online supermarkeder kan drive en rentabel virksomhed med sorte tal på bundlinjen.

Selvfølgelig med en rigtig overenskomst med en rigtig  fagforening, og ikke med en gul splittelses fagforening!

Har dit online supermarked ikke det, så køb ikke hos det!

Venlig hilsen
Danny Hedegaard

"Nemlig.com afviser fortsat at indgå en egentlig overenskomst med 3F"

Ja, de vil have lov at skalte og valte med deres medarbejdere, som det passer dem...

Stop med at bruge Nemlig.com - indtil de har tegnet fuld overenskomst...