Plakaterne pryder nu lygtepæle, broer, hegn og træer i hele landet, efter politikerne trodsede stormen Ingolf, for at sikre sig de bedst eksponerede pladser til deres plakater. Alternativet vandt prisen for årets mest opsigtsvækkende valgkampsinnovation, nogle kandidater arbejder efter sloganet ’tvivlsom omtale er bedre end ingen omtale’, og så står en gammel klassiker selvfølgelig klar igen i år.
Vi præsenterer her det bedste fra de sociale medier, hvis du valgte at slukke for skærmen og byde efterårsvejret velkommen med en kop te og en god bog, i stedet for at følge kandidaternes bestræbelser på at være først på Facebook og Twitter med de bedste stemningsbilleder fra lygtepælene.
Men først en god påmindelse fra Helge Toksvig Bjerre, kommunikations- og kampagnekonsulent hos 3F, om at tage sig i agt for klogetyperne i de næste tre uger.
VALGKAMP, substantiv, fælleskøn. Periode hvor reklamemænd uden #dkpol erfaring kloger sig på valgkampen. Se også 'varm luft' #kv17
— Helge Toksvig Bjerre (@HelgeBjerre) October 29, 2017
Årets innovative valgplakat står Alternativet – selvfølgelig – for. Det lysegrønne parti har fået lavet valgplakater, som opsamler sollys i løbet af dagen, og om natten lyser plakaterne op med et grønt håb. Symbolikken er til at tage og føle på, men partiet har fået meget ros for at nytænke den lidt støvede, men uomgængelige del af en dansk valgkamp.
Vi har tændt et selvlysende grønt håb i en mørk tid. Nu håber vi, at I vil hjælpe os med at holde det i live #dkpol #kv17 #rv17 #dkgreen pic.twitter.com/cdQvY6Cal2
— Alternativet (@alternativet_) October 30, 2017
Kreativiteten er heller ikke gået kommunikationsbranchens næse forbi. Og Anders Dybdal, direktør hos kommunikationsbureauet Operate, efterlyser på Twitter de flotteste og mest kreative plakater. Han deler samtidig en plakat for Socialdemokratiet i Københavns kommune, Jonas Bjørn Jensen.
Flotteste plakat for en kandidat? Del de mest kreative, du har spottet. #bedstevalgplakat #kv17 #dkpol pic.twitter.com/mlrKZlGrBF
— Anders Dybdal (@andersdybdal) October 29, 2017
Er dårlig omtale bedre end ingen omtale? Ifølge Kristoffer Møller Jensen (V) fra Silkeborg, er det første klart at foretrække. Og en gimmick med hans valgplakat har da også givet ham 15 minutes of fame. Men hvad betyder det egentlig? Det er stadig uklart.
I Københavns kommune har Caroline Stage vendt kritikernes hårde ord til egen valgkamp.
Er det bare mig der misforstår “blå kost” ? Den ekstra tekst var på samtlige v-kandidaters plakater på Højbro plads #dkpol #kv17 pic.twitter.com/l05nraOjAN
— Nina Damsgaard (@NinaDamsgaard) October 29, 2017
Og så er der SF’s Neil Bloem, der, som en anden superhelt, vil redde København fra de grusomme blå partiers nedskæringer og brugerbetaling.
SF's kandidat i København @NeilBloem gør lidt mere ud af sine valgplakater end de fleste. :-) pic.twitter.com/5rRKV6AHTA
— SF (@SFpolitik) 30. oktober 2017
Glad bliver man lidt, når man cykler gennem Københavns gadebillede, og mødes af en gammel kending, der vender tilbage valgcyklus efter valgcyklus. Tom Gillesberg stiller igen op for Schiller Instituttets Venner, der kæmper for ’den nye silkevej’ med magnettog til London og østen, og imod bankunionens grådige grabber!
Tom Gillesberg er stadigvæk ubesejret Danmarksmester i valgplakater. Kommunalpolitikkens svar på Gert Bo Jakobsen. #bedstevalgplakat #kv17 pic.twitter.com/j3k4znK02V
— Ole Bjerg (@BjergOle) October 29, 2017
Radikale over hele landet havde lidt en udfordring, da trykkerierne få dage inden deadline måtte melde ud, at de ikke kunne nå at levere flere kandidaters plakater til tiden. Men det tog kandidaterne heldigvis i stiv arm, og kunne med lidt kreativitet og en sprittusch få ’reserveret’ lygtepæle rundt om i landet.
Skud ud til @rubenkidde for den her plakat. Kæft det er klasse #dkpol #kv17 pic.twitter.com/ztXk2rMBU4
— Victor Boysen (@VBoysen) October 28, 2017
Når trykkeriet klokker i det, så man ikke får sine plakater i tide, må man være kreativ. #kv17 pic.twitter.com/b4Fc8Q99ug
— Jeppe Fransson (@JepFransson) October 28, 2017
Hos Enhedslisten har de været hos nogle lidt usandsynlige venner for inspiration. I hvert fald stemmer farven på plakaterne iøjenfaldende meget overens med Jyske Bank.
Valgplakaten matcher facaden #kv17 #enhedslisten pic.twitter.com/Q1sdkh4Q7Q
— Allan Ahmad (@AllanAhmadDK) October 28, 2017
Og apropos farver, så er der ingen mellemvej for Alternativets kandidater.
- Og så gir' vi din plakat grøn baggrund.
- Alt skal være grønt.- Men dit ansigt skal da ikke være...
- Alt. Skal. Være. Grønt! pic.twitter.com/1Rw1nkpQJO
— Thomas Søgaard Rohde (@Thomas_Rohde) October 29, 2017
Det knapt så sjove har også fundet vej til kandidaternes plakat-weekend. For allerede søndag kunne flere vågne op til, at deres plakater var vandaliseret, hevet ned eller overmalet med ubehagelige beskeder.
I et demokrati slås vi med pen, ord, tanker og ideer. Kun kujoner slås med vold og hærværk! #dkpol #kv17 #kbhpol pic.twitter.com/nOgGe4oqhh
— Jonas Bjørn (@Jonasbjorn) October 29, 2017
Nørrebro, Indre By og Christianshavn støvsuget for mine plakater. Over 500 væk eller eller ødelagt. Rasende og ked af det 😡 #dkpol #kbhpol pic.twitter.com/ZK4kXx5OLW
— Caroline Stage (@CarolineStage) October 29, 2017