Kritikken går ikke mindst på Frederik Vads ordførertaler under Folketingets årlige værdidebat 5. april.
I talen understregede han, at fjender af det danske demokrati også findes blandt udlændinge, som på papiret ellers ser ganske velintegrerede ud:
“Og det er jo en erkendelse af, at arbejde, uddannelse, bolig, turpas til foreningslivet og en pletfri straffeattest ikke er nok, hvis man samtidig bruger sin position til at undergrave det danske samfund indefra,” sagde Frederik Vad og uddybede:
“Det er ikke længere kun Kærshovedgård, der er epicenteret for den nye værdikamp, det er også Københavns Professionshøjskole. Det er ikke længere kun antallet af politibetjente, lærere, pædagoger eller gadeplansmedarbejdere, der betyder noget.”
Det kan også være et kantinebord i en statslig styrelse
“Det handler også om nu, hvilken pædagogik, hvilken kultur og hvilken ånd de mennesker, der er i fronten i vores velfærdssamfund og i vores civilsamfund, er bærere af. Hvad møder de de mennesker med? Et parallelsamfund er ikke længere kun et boligområde i Ishøj. Det kan også være et kantinebord i en statslig styrelse. Det kan også være et apotek i Nordsjælland.”
Den socialdemokratiske borgmester i Ishøj, Merete Amidsen (S), synes, ifølge DR, at Frederik Vad med sine ordførertale graver grøfter:
“Min erfaring fortæller mig, at de allerfleste borgere med indvandrerbaggrund rigtig gerne vil bidrage positivt til det danske samfund. Der kan godt være ganske få med indvandrerbaggrund, der har dårlige intentioner, men det skal ikke være de få, som kommer til at bestemme, hvordan vi møder alle de andre.”
Socialdemokratiets politiske ordfører på Københavns Rådhus, Laura Rosenvinge, mener, ifølge DR, at Vads retorik skaber polarisering, og at hans retorik kun gør tingene værre.
Rosenvinge mener, at Vad med sin retorik svinger Socialdemokratiet for langt til højre i udlændingepolitikken.
bidrager til at mistænkeliggøre store befolkningsgrupper
Socialdemokratiets viceborgmester i Kolding, Birgitte Munk Grunnet, mener, ifølge DR, at Frederik Vad med sine generaliseringer bidrager til at mistænkeliggøre store befolkningsgrupper.
Frederik Vad afviser over for DR kritikken, som han mener skyder helt forbi.
Læs senere i eftermiddag Netavisen Pios gennemgang af hvad andre top-socialdemokrater sagde i den omtalte værdidebat i Folketinget
Kommentarer
"det er jo en erkendelse af, at arbejde, uddannelse, bolig, turpas til foreningslivet og en pletfri straffeattest ikke er nok, hvis man samtidig bruger sin position til at undergrave det danske samfund indefra"
Hvilket er en fuldstændig banal og åbenlys sandhed. Ingen generaliseringer eller mistænkeliggørelse at se der, med mindre man ikke kender betydningen af det lille ord "hvis" - eller man bare ønsker at tabuisere hele indvandringsdebatten, og ikke synes det lyder det lyder så godt at sige højt.
Alt for mange danskere har i alt for mange år vendt det døve øre og det blinde øje til debatten. De ønsker ikke at blive klogere.
Fakta er imidlertid at islam og demokrati er to uforenelige størrelser der ikke kan blandes med succes.
For en muslim vil "Guds" ord altid betyde mere end dansk lov.
Sådan er det bare.
Naser Khader har brugt mange - forgæves - år på at forblive muslim OG demokrat. Nu er han endelig blevet kristen.
Sådan er det bare.
Gunnar Johansen, hvad er det for en Dansk lov, som bliver over rullet af
"Guds" ord, du må da have en eller anden lov i sigte siden du skriver det.
Hvad er det for en debat, som jeg ikke har været opmærksom på.
Hvorfor stempler du mig for ikke at vil blive klogere.
Eller er det sådan fat, at du hele tiden vil svine andre til.
Hvis en dansk statsborger, som har haft rødder i et muslimsk land,
får tilsendt et valgkort, og går til stemmeurnerne, for at afgive sin
stemme, er han så en del af en demokratisk proces.?
Blev Naser Khader ikke valgt til folketinget på "demokratisk vis" ?
Han havde ikke evnerne til at være folkevalgt, men det er han ikke den
eneste som ikke besidder denne evne. Se på de folkevalgte som skifter
parti, som vi andre skifter underbukser. det ser ikke kønt ud.
Det gælder ikke en speciel dansk lovgivning, det gælder faktisk al lovgivning lavet af mennesker. Den slags lovgivning må nødvendigvis stå under den guddommelige lovgivning som du finder i de hellige skrifter.
Kodeordet er "Allahu akbar" som betyder "gud er større (i alle henseender)".
Og selvfølgelig kan muslimer være en del af en demokratisk proces; det gør dem ikke til demokrater.
Jeg kan også gå i kirke og synge med på salmerne. Det gør mig ikke til en kristen person.
Hvor er det UTROLIGT interessant hvad nogle tilfældige borgmestre eller byrødder mener om landspolitik.
Det ENESTE disse folkevalgte tænker på det er, at please potentielle vælgere. Dvs. at råbe op som den flok man tilhører.
Frederik Vad har ret!
Og Laura Rosenvinge er en superwoke venstreradikal politiker, der støtter 'Normstormerne' og 'transideologien! Mon ikke hun tilhører vores 'Regnbuenetværk', der mener mænd kan føde børn?
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/laura-rosenvinge-s-vil-ikke-ov...
I Danmark bliver intet fejet under gulvtæppet med Mette, Kaare og Frederik!
Hvor befriende!
Hvor skoven dog er frisk og stor,
kuk-kuk, kuk-kuk, fallera.
Skovmærker der og jordbær gror,
kuk-kuk, kuk-kuk, fallera.
I træets bark er mærke sat,
der så jeg dig en måneklar nat.
kuk-kuk, kuk-kuk, fallera.
kuk-kuk, kuk-kuk, fallera
Gør ikke verden dig for tung,
kuk-kuk, kuk-kuk, fallera.
husk på, du er kun én gang ung;
kuk-kuk, kuk-kuk, fallera.
skovmærker gror, og jordbær gror,
og kukkeren véd når og hvor.
kuk-kuk, kuk-kuk, fallera.
kuk-kuk, kuk-kuk, fallera.
Og snart er det første maj
Arbejdernes store ståhej
Man først en uge med hveder
Som vi alle hos bageren beder
Socialdemokrater i sit es
Forlader trædemøllens stress
Køerne igen på det grønne græs
Anemoner i skoven under bøgens pres
CO2 der bobler i øl og vand
Bonden der står med en ensom spand
Oh Mona, Mona, Mona hvornår kommer den dag
Hvor vi kan stikke af sammen
Og politik igen rimer på Schlüter og Dyremose
Der for offentligt ansatte havde røde hose
Ikke mere konservativ end det gør noget
Alle ægte konservative er sociale af Guds nåde
Åh Mona, Mona, hvornår kommer den dag?
Dansk politik har fået en tredie dimension!
Det konservative ældreudspil:
En voksen til stede: Du kan godt selv! Når vi gør det i fællesskab!
God første maj! På vej mod en voksen i rummet!
Men min stemme er i overgang
Mit hår er helt forkert
Jeg går i det forkerte tøj
Og så er jeg genert
Åh Mona Mona Mona
Hvornår kommer den dag
Hvor jeg tør ta' din hånd
Hvor vi ka' stikke af sammen
Pia og Inger går frem, mens Mette går lidt tilbage.
Men Mona er den nye pige i klassen….
Jeg sad ved andet bord i rækken
- det var tredie skoledag
Vi var begyndt 8. klasse
- Vi havde samfundsfag
Pludselig gik døren op
- der stod hun var ny
Hun hed Mona jeg blev hul og tom
- jeg troede jeg blev syg
Der er solstrålehistorier: unge piger og drenge, der lyser op og tager ansvar for sig selv og for vores samfund.
Vi var begyndt i 8. klasse
- Vi havde samfundsfag
Pludselig gik døren op
- der stod hun var ny
Men………
“Det skal ikke være de få, som kommer til at bestemme, hvordan vi møder alle de andre”
Man forstår godt, at de borgmestre og byrådsmedlemmer, der er afhængig af stemmer fra de angrebne personer, er kritiske overfor Frederik Vad og ligesindede. De angrebne personer er jo med til at betale borgmestre og byrådsmedlemmers løn og give dem politisk indflydelse.