Det oplyser Europa-Parlamentet i en pressemeddelelse.
Der har været megen debat om platformsvirksomheder som eksempelvis leveringstjenesten Wolt.
Debatten handler om hvorvidt budene skal opfattes som selvstændige eller lønmodtagere.
Flere myndigheder har afgjort, at Wolt-bude er at betragte som lønmodtagere og dermed ikke som selvstændige, som virksomheden ellers mener.
Hvis Wolt anerkender budene som lønmodtagere, så skal budene også have de samme rettigheder som andre lønmodtagere.
Nu ser det ud til at der nu fra EU kommer endnu et søm i ligkisten på Wolt og andre platformsvirksomheders forretningsmodel.
Ifølge det nye direktiv kan platformsarbejdere blive opfattes som lønmodtagere, hvis de opfylder to ud af fem krav på en liste. Kravene kan udvides af de enkelte medlemslande.
”Med den her aftale får vi endelig nogle regler på et område, som hidtil har været det vilde vesten,” siger Marianne Vind, medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet om den nye aftale.
EU-Kommissionen forventer, at forslaget kommer til at ændre status for 5,5 millioner platformsarbejdere.
Platformsarbejderne er lige nu i et ingenmandsland
Marianne Vind er glad for at man med den nye aftale ser frem til a kunne komme det som hun mener er social dumping til livs:
”Platformsarbejderne er lige nu i et ingenmandsland, hvor systemet hverken anser dem som lønmodtagere eller selvstændige. Det holder ikke, for det betyder, at de ikke har nogen rettigheder. Ingen løn under sygdom, ingen ferie, ingen forsikring, ingenting. Det laver vi om på, men den har en aftale,” siger Marianne Vind og tilføjer:
"Når man bygger sin virksomhed op omkring selvstændige, så slipper man for at betale for blandt andet feriepenge, pension og erhvervsforsikring. I praksis er det social dumping. Når disse mennesker fremover kategoriseres som lønmodtagere, vil de kunne se frem til flere goder, en mere stabil økonomi og bedre jobsikkerhed."
Med den nye aftale får EU også regler for brugen af kunstig intelligens og algoritmeledelse på arbejdspladsen.
Aftalen skal nu formelt godkendes i Europa-Parlamentet og i Rådet, før den træder i kraft.
Kommentarer
Fint at man søger at sikre rimelige arbejdsvilkår for medarbejderne i disse platformsvirksomheder ( pudsigt ord ) - Tidligere på året lykkedes det også for 3F transport at indgå en aftale med Nemlig.com som sikrede firmaets chauffører -De samme ordnede arbejdsforhold som er gældende for andre faggrupper med en overenskomst-