Annonce

Wolt-lov styrter på målstregen: “En kamp mod tiden”

Et EU-forslag skulle have strammet op på reglerne for platformsarbejdere, men blev droppet i slutfasen. Der er måske stadig håb, lyder det fra politikere.
Foto: Wolt
Wolt-cykelbud
Med platformsdirektivet var der lagt i kakkelovnen til, at EU sørgede for bedre vilkår for platformsarbejdere som Wolt-bude, Uber-chauffører og lignende.

Men de planer er blevet stoppet på målstregen af en alliance med Frankrig i spidsen. Det skriver Fagbladet 3F.

Nyt formandskab giver håb

Det tog to år med tunge forhandlinger, men den 13. december kunne EU-parlamentet meddele, at der var landet en aftale, som skulle tage brodden af de dårlige forhold, som mange platformsarbejdere lider under.

Men den 22. december satte 12 af EU-landenes regeringer med Frankrig i spidsen en stopper for de planer.

De 12 regeringer har i ministerrådet i EU mulighed for at nedlægge veto mod et forslag.

At forslaget er faldet ærgrer både Marianne Vind (S) og Nikolaj Willumsen (EL), begge medlemmer af Europa-Parlamentet, som har været blandt de fremmeste fortalere for at stramme op på reglerne for platformsarbejdere.

Marianne Vind håber dog, at EU stadig kan nå at gøre noget ved arbejdsforholdene for platformsarbejdere inden næste valg til EU-Parlamentet i juni 2024.

“Jeg har stadigvæk et håb om, at man kan nå det. Det belgiske formandskab, der har taget over her fra nytår, er super dygtige til diplomati og at få lukket aftaler,” siger Marianne Vind til Netavisen Pio med henvisning til, at Belgien netop har overtaget EU-formandsskabet fra den 1. januar.

Også Nikolaj Villumsen sætter sit håb til det belgiske formandskab. Men det kræver en stærk slutspurt, vurderer Villumsen: 

“Hvis man skal sammenligne med cykelløb, så kan man sige, at det er en spurt. Vi kæmper mod tiden,” udtaler han til Netavisen Pio.

“Ved udgangen af april stopper den lovgivningsmæssige proces i parlamentet, fordi man formelt går i valgkamp. Så spørgsmålet er jo, om der kan nå at blive lavet en aftale inden da,” uddyber Nikolaj Villumsen.  

Et bump på vejen 

Marianne Vind betegner afvisningen af forslaget som “et bump på vejen”, der gør det sværere, men ikke umuligt, at få lavet strengere regler for virksomheder som Wolt.

“I første omgang var jeg bekymret for at den (platformsdirektivet, red.) skulle tilbage til en ny behandling i parlamentet og i rådet. Men det skal den ikke. Den går tilbage til triologi-forhandlinger,” siger Marianne Vind.

Triologi-forhandlinger foregår mellem Kommissionen, Parlamentet og Ministerrådet i EU. Når en EU-lov vedtages, sker det ved at kommissionen først kommer med et forslag, som efterfølgende bliver forhandlet på plads i mellem EU-parlamentet, Ministerrådet og Kommissionen.

Så vi har fået et træls bump på vejen. Der skal justeres noget

“Så vi har fået et træls bump på vejen. Der skal justeres noget,” siger Marianne Vind.

“Jeg har ikke kunnet finde ud af endnu, hvad det er, der skal justeres. Er det en bestemt ting, der har gjort, at de har sagt nej? Hvor stort er problemet? Og det er så det, vi skal til at afdække nu her,” uddyber hun.

Selvom de to parlamentarikere fra Socialdemokratiet og Enhedslisten bestemt ikke er glade for, at platformsdirektivet nu er kommet et skridt længere væk fra at blive vedtaget, så har Wolt tidligere understreget, at direktivet ikke er endelig vedtaget.

”Dagens udvikling ifm. platformsdirektivet er et interessant skridt i en proces. Men det er vigtigt at bemærke, at det ikke er en endelig beslutning. Det ser ud til at ville tage måneder at afslutte,” lød det fra administrerende direktør i Wolt Danmark, Søren Svendsen, i en skriftlig kommentar til Netavisen Pio.

Emma Inge Hansen er journalist på Netavisen Pio. 


Flere artikler om emnet