Annonce

Ny rapport viser “alarmerende underskud af faglighed”

Det ser skidt ud for kvaliteten i landets daginstitutioner og dagplejer. Fagforeningerne på området kræver flere kolleger, mere uddannelse og bedre løn. Minister er bekymret.
Foto: Colourbox
Kvaliteten i danske vuggestuer og dagplejer får kritik
Kvaliteten af daginstitutioner og dagplejer i Danmark er for lav. Det er konklusionen i en ny rapport lavet for Børne- og Undervisningsministeriet af Det Nationale Forsknings- og Analyseinstitut for Velfærd (VIVE) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Og resultaterne af undersøgelsen får flere fagforeninger til at råbe vagt i gevær.

 ”Vi skal gribe ind med akut hjælp her og nu, og vi skal sikre et varigt kvalitetsløft fremadrettet, for vi gør det tydeligvis slet ikke godt nok, når det handler om de mindste børns dagtilbud,” siger Kim Henriksen, der er formand for Pædagogisk Sektor i fagforbundet FOA, der organiserer pædagogmedhjælpere og dagplejere, i en pressemeddelelse.

”Det er dybt alvorligt og særligt slemt, fordi vi her taler om de allermindste i vores samfund, og de allerførste leveår spiller en enormt stor rolle i forhold til, hvordan børnene klarer sig senere i livet,” siger Kim Henriksen.

Og fra pædagogernes fagforening, BUPL, lyder der samme toner:

”Undersøgelsens resultater bekræfter desværre, hvad vi allerede vidste og har problematiseret længe, nemlig at der er et alarmerende underskud af faglighed i vores vuggestuer,” siger BUPL-formand Elisa Rimpler ifølge en pressemeddelelse, og fortsætter:

“Under halvdelen af personalet har en pædagoguddannelse, og det giver rigtig svære betingelser for den gode pædagogik og dermed den kvalitet, vi ved, er afgørende for de små børns trivsel og udvikling.”

Ønsker mere uddannelse og flere kolleger

Begge fagforeninger peger på, at der er behov for flere kolleger og mere uddannelse, så det faglige niveau hæves.

”Vi ved, at uddannelse er den enkeltfaktor, der har den største betydning i forhold til at løfte kvaliteten for alle børn. Derfor skal alle pædagogmedhjælpere og dagplejere uddannes til enten pædagogiske assistenter eller pædagoger,” siger Kim Henriksen, og foreslår en akut-indsats for hvordan man hurtigt kan komme i gang med et kompetenceløft.

Han foreslår at give alle ikke-uddannede et kompetenceudviklende AMU-kursus, så de får en grundlæggende viden om emner som børnesyn, børnefællesskaber, børneperspektiv og betydningen af leg.

Nu gælder det om at sætte handling og penge bag ordene.

At mere uddannelse er den rigtige vej, er BUPL-formanden enig i, og hun efterlyser også flere investeringer i pædagoguddannelsen, og sidst men ikke mindst, en højere løn og bedre rammer for det pædagogiske arbejde.

”Vi ved jo godt, hvad der skal til. Nu gælder det om at sætte handling og penge bag ordene. Loven om minimumsnormeringer er et stort fremskridt. Men hvis vi skal have det maksimale ud af minimumsnormeringerne, er det afgørende, at vi samtidig øger andelen af pædagoger. Det kræver, at det bliver mere attraktivt at blive og være pædagog,” siger Elisa Rimpler.

Minister er bekymret

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), hvis ministerium har bestilt undersøgelsen, kalder resultatet bekymrende.

“Undersøgelsens resultater bekymrer mig, og derfor er jeg i dialog med parterne på området om, hvad der skal til for at styrke kvaliteten,” siger han ifølge en pressemeddelelse.

Ministeren understreger dog, at det ikke er nok blot at ansætte flere, men at der også skal kigges på rammerne.

“Ekstra personale gør det ikke alene. Vi skal også tale om, hvordan gode fysiske rammer, stærk pædagogisk ledelse og høj faglighed blandt de ansatte kan være med til at sikre de rigtig forudsætninger for, at vores børn har det godt i deres dagtilbud,” siger Mattias Tesfaye, der nu har sendt en skrivelse til kommunerne, hvor han indskærper, at de har ansvaret for at kvaliteten er i orden.

David Troels Garby-Holm er forhenværende redaktør og souschef på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Med digitaliseringen har man frataget børn vigtig lærdom som den blev udlagt og udført engang. Det er gået ud over flere generationer.
Hvad vil man stille op med nutidens børn der IKKE kan finde ud af indlæring via PC ????? Disse børn er afgjort
IKKE "dumme",bare ikke minded til PC indlæring. Hvad kommer der til at ske med disse børn ???? Udlægges de fejlagtigt som børn der har "vanskeligt ved indlæring" ???? Så de kan stå der forgæves med MASSER af evner,der ikke bliver brugt. Masser af værdi går tabt. Masser af fantasi og normal udvikling formøbles bag en skærm. Chokerende når man ser to årige børn sidde og hamre i en PC og lytte til tegneserieagtige køer der siger..."MUH jeg er en ko"...Eller "ØF ..jeg er en gris". Fordummende legetøj der ikke har noget med realistiske dyr at gøre. En legetøjsko og gris skal vel LIGNE virkeligheden. I stedet for nogle barnlige udgaver. I helt forkerte former og farver.
Ikke sært hvis der mangler FAGLIGHED blandt lærere og pædagoger. De er jo vokset op i en TID hvor ingen lærte eller lærer noget.

Den problematik du beskriver, har intet at gøre med de kritisable forhold i vuggestuer og dagplejer

Man skal jo nok ikke misunde pædagogerne, det må være tungt at tale børnesprog hele dagen,og måske
få utak af utilfredse forældre, som selvfølgeligt forsvarer deres afkom.