Red Barnet: "Vi flover os ikke"

Vi forholder os ikke til overenskomstforhold for vores samarbejdspartner i udlandet, lyder det fra Red Barnet, som dog afviser at underbetale sine phonere
Foto: Red Barnet
Generalsekretær hos Red Barnet, Johanne Schmidt-Nielsen
Red Barnet – hvor Enhedslistens tidligere leder, Johanne Schmidt-Nielsen, tiltrådte som generalsekretær efter folketingsvalget i juni – benytter også danske underbetalte phonere. Nemlig telemarketingbureauet TMPO’s danske phonere i Malaga.

Red Barnet benytter de danske phonere i Malaga i forbindelse med Red Barnets årlige Danmarks-indsamling, der finder hvert år den første søndag i september. Det oplyser Red Barnets fundraisingchef, Merete Falkenstrøm:

”Indsamlingen gik rigtig godt. Vi holdt kadencen i et svært marked. Vi er endnu ikke ude med et officielt indsamlingsresultat. Men vi er glade. Sidste år indsamlede vi et sted mellem 8,4 - 8,5 millioner kroner,” oplyser fundraisingchef hos Red Barnet, Merete Falkenstrøm, over for Netavisen Pio.

Netavisen Pio afslørede 5. september, at Mellemfolkeligt Samvirke - der især bekæmper fattigdom og ulighed rundt om i verden - siden oktober sidste år har benyttet underbetalte danske phonere på telemarketingbureauet TMPO's callcentre i Berling og Malaga. Også Dansk Flygtningehjælp benytter sig af de underbetalte TMPO-phonere i udlandet.

Et rundspørge, som Netavisen Pio har foretaget blandt danske ngo'er og humanitære organisationer, viser, at ud over Red Barnet, Mellemfolkeligt Samvirke og Dansk Flygtningehjælp, så benytter også Greenpeace og SOS Børnebyerne sig af de underbetalte phonere fra TMPO.

Timelønninger på mellem 60 og 66 kroner

Netavisen Pio har tidligere afdækket, at TMPO-phonerne i Berlin får en timeløn på omkring 66 kroner i timen, mens TMPO-phonerne i Malaga får omkring 60 kroner i timen. Til sammenligning får TMPO's - få - phonere i Danmark mellem 121 og 124 kroner i timen.

Netavisen Pio har spurgt Red Barnets fundraisingchef, Merete Falkenstrøm, om Red Barnet slet ikke flover sig over at benytte underbetalte danske phonere:

Så set fra vores synspunkt synes vi absolut ikke, der er noget at flove sig over

”Nej, vi flover os ikke. Vi har fulgt sagen med stor interesse. Vi blev bekymrede, da vi læste artiklen i Netavisen Pio. På den baggrund bad vi selvfølgelig TMPO om en redegørelse, og det har vi fået. Redegørelsen fortælles os, at deres lønninger ligger 43 procent over mindstelønnen i Spanien. De kom med fine eksempler på hvad udgiften til husleje er, hvad udgiften til mad er. Så set fra vores synspunkt synes vi absolut ikke, der er noget at flove sig over.”

Red Barnet bad om redegørelse fra TMPO

Hvorfor sørger Red Barnet ikke bare for, at phonerne, der ringer på vegne af Red Barnet, får den overenskomstmæssige løn, der er aftalt med TMPO i Danmark i HK – uanset hvor jeres phonerne sidder?

”Vi ser jo på den kvalitet, vi får fra vores samarbejdspartner, og hvordan samarbejdet i øvrigt fungerer. Vi er ikke gået ind på, hvordan TMPO's overenskomstforhold er. Vi forholder os til, at de phonere, som ringer for os, at de får en løn, som set med vores øjne, ser ganske rimelig ud – ud fra den redegørelse, som vi har fået frem dem (TMPO, red.),” siger Red Barnets fundraisingchef, Merete Falkenstrøm.

Vi er ikke gået ind på, hvordan TMPO's overenskomstforhold er

Er Red Barnet ikke bare ude på at få sit phoner-arbejde billigst muligt, og så er det egentlig lige meget hvilke arbejds- og lønhold phonerne har?

”Nej, sådan tænker vi ikke. Vi ønsker phoner-arbejde af høj kvalitet. Det kan være svært at få i markedet. Derfor søger vi også selv phonere, sådan at en stor del af phoner-arbejdet udføres tættest muligt på Red Barnet.”

Kritikken, der er rettet mod MS, kan også rettes mod Red Barnet. Har kritikken slet ikke gjort indtryk på Red Barnet?

”Jo, det har den i høj grad. Det er jo også derfor, vi promte bad om en redegørelse. Vi blev meget chokerede, da vi så Netavisen Pio’s artikel.”

Hvorfor har Red Barnet ikke selv foretaget en uvildig undersøgelse af løn- og arbejdsforholdene for phonerne – i stedet for blindt at stole på de oplysninger I modtager fra ejerne bag TMPO?

”Den redegørelse vi har fået, har betrygget os i, at vores phonere lønnes akkurat som man lønner lokalt. Det er vores indtryk at de unge, er glade for den mulighed, de får. At de lever et godt ungdomsliv i udlandet.”

Ked af udsagn fra tidligere TMPO-ansatte

Vi har talt med tidligere TMPO-phonere. De betegner sig selv som working-poor. De kritiserer MS for at ville frelse hele verden, men benytter phonere som working-poor-arbejdskraft. Phonerne kritiserer MS for dobbeltmoral. Det samme kan siges om Red Barnet: I vil gerne frelse børnene, men Red Barnet vil samtidig gerne underbetale sine phonere?

”Nej, det er ikke fair og sige, at vi gerne vil underbetale phonere. Men jeg er ked af at høre, at phonere betragter sig som working-poor. Det har vi aldrig tidligere hørt om. Det er fuldstændig i modstrid med den oplevelse, vi har fra vores besøg på callcenteret dernede,” understreger Red Barnets fudraisingchef over for Netavisen Pio.

Men jeg er ked af at høre, at phonere betragter sig som working-poor

Har I besøgt phonerne, hvor de bor?

”Nej, vi har mødt dem på arbejdspladsen.”

Redegørelsen har I fået fra TMPO’s ejer – I har ikke modtaget oplysninger fra medarbejderne?

”Vi har fået godtgjort at lønnen ligger pænt over mindstelønnen (I Spanien, red.), og at arbejdsforholdene virker som om de er gode. Medarbejderne i Malaga virker glade, og TMPO i Malaga leverer god kvalitet. Så på den måde er der ingen alarmklokker, der ringer.”

Vi har altså talt med phonere, der synes det var træls at ringe rundt for ngo’ere, der ville frelse det ene og det andet område af verden, men ikke tænkte på phonerne….

”Jeg er da ked af at de omtaler sig selv som working-poor. Jeg kan kun gentage, at vi har en god oplevelse af forholdene, når vi snakker med folk dernede.”

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook