Ville du hævne et nynazistisk bombeangreb?

Et bombeangreb vender op og ned på alt. Hævn og skyld er de centrale temaer i det psykologiske drama fra den tysk-tyrkiske instruktør Fatih Akin
Hvad gør du, når det værste af det værste sker?

Det er temaet i den nyeste film – med tyske titel ”Aus dem Nichts” eller på danske ”Ud af ingenting” – fra den tysk-tyrkiske filminstruktør Fatih Akin, som har leveret endnu en stærk og især dyster film om livet i det tyrkiske indvandringsmiljø i Hamborg.

Et bestialsk bombeangreb vender op og ned på unge Katjas liv. Hendes mand og søn bliver myrdet i et terrorangreb, som kommer fra et par tyske nynazister. Filmen følger hovedpersonen Katja igennem hendes sorg, retssagen mod de anklagede nazister og jagten på retfærdighed.

Den klassiske western-hævner

Livet på kanten mellem den tyrkiske kultur fra hjemlandet og tilpasningen til det moderne liv i Tyskland har igennem flere film været den centrale setting hos Fatih Akin, der med stærk indlevelse og psykologisk nerve fortæller historien om de unge tyrkere, der prøver at passe ind.

I filmen ”Ud af ingenting” bliver temaet dog mere reduceret til et klassisk drama om skyld, retfærdighed og selvtægt. En egentligt fortælling eller et klart handlingsforløb fortoner sig til fordel for noget der mest minder om en klassisk western, hvor den fordrukne helt tager sagen i egen hånd og beslutter sig for at straffe de skyldige, som undslipper retssystemet.

Et klart handlingsforløb fortoner sig til fordel for noget der mest minder om en klassisk western, hvor den fordrukne helt tager sagen i egen hånd

Filmens hovedperson og bærende karakter, Katja Sekerci, er tidligere narkoman, gift med en tyrkisk tidligere narkohandler og er mor til deres fælles barn. Hendes totale deroute, dybe sorg og fatale frustration er filmens gennemgående brændstof.


Kilde: Skuespillerinde Diane Kruger i rollen Katja Sekerci, der overværer retssagen mod dem, der står under anklage for at have myrdet hendes mand og barn

Handlingsforløbet bliver nærmest banalt, og det kræver ikke mange minutter at gætte, hvem der er de skyldige og hvor filmen helt generelt vil ende. Mysterier, forvikling og overraskelse er ikke det, der tynger hverken Fatih Akin eller hovedpersonen Katja.

Mennesket råt og tæt på

Filmens absolutte styrke ligger i, at vi kommer helt ind under huden på hovedpersonen. I biografens mørke føler man tydeligt hendes sorg, frustration og afmagt. Man kommer meget tæt på Katja, som bliver spillet overbevisende af Diane Kruger, der som så mange andre europæiske skuespillere for længst har gjort sit indtog i Hollywood. Man mærken pulsen og føler sig i det mest nervepirrende scener åndet direkte i hovedet.

Man mærken pulsen og føler sig i det mest nervepirrende scener åndet direkte i hovedet.

Selvom man føler, at man er tæt på hovedpersonen og bliver rykket helt frem i biografsæderne, så bliver man ikke nødvendigvis meget klogere på, hvem hovedpersonen er og hvorfor hun gør, som hun gør. Tætheden giver ikke nødvendigvis nogen forløsning eller nogen forklaring. Det er bare mennesket råt og tæt på.

Dermed savner man også de nuancer og konflikter, som man ellers møder i nogle af de miljøer, som Fatih Akin blandt har præsteret i film som Mod Muren (2004) og Soulkitchen (2009). Her bliver man både fanget og klogere på de kulturelle konflikter i det moderne Tyskland.

”Ud af ingenting” er en flot, mørk og medrivende film, men så er den desværre heller ikke så meget mere end det.

 

Jens Jonatan Steen er chefredaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook