Annonce

Debatten om lange dyretransporter vidner om, at landbrugsindustrien har en dårlig sag

Branchen, der har med griseproduktion og dyretransporter at gøre, må melde sig konstruktivt på banen. Det skriver medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet, Niels Fulgsang, som har fulgt en dyretransport ned igennem Europa.
Foto: Colourbox
Jeg nåede stort set ikke hjem fra min tur ned gennem Europa, hvor jeg sammen med Dyrenes Beskyttelse fulgte en dyretransport, før jeg blev skudt i skoene, at jeg bidrager til mytedannelse, når det kommer til dyretransporter og dyrevelfærd.

I et debatindlæg fra Lisbeth Hommelhoff fra SamMarks, bragt i denne avis, måtte jeg altså forstå, at Danmark er et foregangsland, når det kommer til dyrevelfærd.

At det jeg dokumenterede, ikke var virkeligheden, men mytedannelser, der “belaster branchen uretmæssigt med misforståelser og uvidenhed”.

Jeg ville sådan set ønske, at Hommelhoff havde ret i hendes kritik. Det er simpelthen bare ikke tilfældet. Desværre.

Ned gennem Europa

I slutningen af september havde jeg sammen med Dyrenes Beskyttelse planlagt at følge en dyretransporter med smågrise ned gennem Europa for at dokumentere dyrenes forhold under den aktuelle lovgivning.

Vi fulgte transporten fra Padborg i Danmark ned gennem Tyskland og Østrig og hele vejen til Verona i Italien. 22,5 timer var turen i alt. Vi kunne konstatere, at grisene på intet tidspunkt blev tilset under transporten. De fik ingen mad undervejs.

Derudover nåede temperaturen undervejs op på 27 grader på de tyske motorveje, hvor vi holdt i kø. Det betyder, at temperaturen inden i lastbilen har været væsentlig højere, da 660 grise stuvet sammen helt åbenlyst vil varme hinanden op.

De skrig tror jeg aldrig, jeg vil glemme

Mens vi holdt i kø på motorvejen, kunne vi høre grisene skrige inde fra lastbilen. Efterfølgende har vi fået at vide, at grisene sover trygt under en sådan transport. Det kan vi så konstatere ikke er tilfældet.

I de cirka tre timer vi holdt i kø på de tyske motorveje, kunne vi konstant høre skrig. Det var helt tydeligt, at grisene ikke havde det godt.

De skrig tror jeg aldrig, jeg vil glemme.

Foregangsland?

Jeg må indrømme, at jeg begynder at have det svært med branchens argument om, at Danmark er foregangsland, når det kommer til dyretransporter.

Det er helt evident, at det i hvert fald er tilfældet, når til kommer til eksport at smågrise.

Her er Danmark suverænt det land i EU, som eksporterer flest svin ud på dyretransporter. Cirka 15 millioner om året, hvoraf 11 millioner er lange transporter på over otte timer.

Min kritik er på sektoren generelt

Men hvis det samme er tilfældet, at Danmark er et foregangsland, når det kommer til dyrevelfærd. Ja, så må jeg bare sige, at vi for alvor har et problem med dyrevelfærden i EU.

Det er vigtigt at forstå, at jeg ikke er ude efter den enkelte landmand eller den enkelte chauffør. De passer deres arbejde, og jeg har ingen grund til at tro, at de ikke efterlever de regler, der er på området.

Min kritik er på sektoren generelt. Jeg mener simpelthen, vi er kommet til et sted, hvor dyr betragtes som produktionsenheder, og ikke som det, som de i virkeligheden er - nemlig sansende væsener.

Forhold jer nu til det materiale, som jeg sammen med Dyrenes Beskyttelse har fået produceret

Sansende væsener, som kan føle smerte, stres og glæde, og som har krav på respekt og værdighed.

Jeg ville ønske, at branchen, der har med griseproduktion og dyretransporter at gøre, vil melde sig konstruktivt på banen.

Forhold jer nu til det materiale, som jeg sammen med Dyrenes Beskyttelse har fået produceret.

Forstå, det er virkeligheden og ikke mytedannelse, og at vi altså har behov for at højne dyrevelfærden til et niveau, vi kan være bekendt.  

Medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet. 


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Danske politikere har kendt til det i årtier!

Danske fagforeninger har kendt til det i årtier!

Danske landmænd har kendt til det i årtier!

Al svineriet flyttes til udlandet!

Forureningen i danske åer og fjorde blev reduceret!

Selv Danmarks Naturfredningsforening jublede da slagterierne lukkede og svineriet først røg til Tyskland, så Polen, osv.

Selv danske turister farer til udlandet for at lægge svineriet her!

850.000 flyrejsende fra Kastrup alene i denne uge!

Det sparer danske åer og fjorde for megen kloakvand!

Vi ved det godt alle sammen!

Vi nyder det!

Og udnytter det!

Der er penge i skidtet!

Især i alt det skidt vi efterlader i udlandet!

Danmark er de rene hænders land!

Skive rent vand! Struer lydens by! Holstebro kulturens højborg!

I alle tre byer er slagterierne lukkede og folket flyver som aldrig før!

Danmark er et skønt land!

Verdens bedste!

Som vores unge statsminister ynder at sige det!

Men når strudsen åbner sine øjne i vandet i en dansk fjord, ja, så står kloakvandet i lag på lag fra hvert årti!

Vi ved det godt!

Nu skal så landbruget betale prisen!

Alene!

Med co2 afgifter!

Alt imens hele Danmark tager på ferie med fly for at undgå at se svineriet!

Kolonner af danske svin kører på autobanen i Tyskland konstant!

Intet nyt under solen!

Kun for en enkelt flyturist der kom til at køre vejen og betale dyrt benzinafgift!

For at møde virkeligheden!

Danskerne har en dårlig sag!

Men et demokrati består af at flertallet bestemmer!

Og flertallet ryger og rejser som aldrig før!

Og rammer gladeligt de stakkels jyske landmænd!

Selvfølgelig skal de lukkes med co2 afgifter!

Så den dårlige samvittighed endelig kan renses for altid!

Rent vand! Lydens by! Kultur fra alverdens lande!

Og på de varme fortovsrestauranter serveres Prosciutto crudo - en tørsaltet, lufttørret skinke, der normalt skæres i tynde skiver og serveres uden tilberedning!

Det er skønt at være dansker!

Og måske til jul en enkelt øko-medister!

Som i de gode gamle dage!

Der er ingen tvivl om at landbruget halter bagefter med deres dyrevelfærd eller mangel på samme.
Niels Fuglsangs afdækning af en grisetransport viser klart hvor ringe det står til med dyrevelfærden.
Dels er der alt for mange grise stuvet sammen og endnu værre alt for lang køretid uden vand og foder.
Man skal huske på at grisen er et meget intelligent dyr vel det dyr der ligger mennesket nærmest.
Endnu mere grotesk bliver det når man nedlægger slagterier i Danmark fordi der ikke er nok slagtegrise.
Det er sørgeligt og dybt forurenende at sende slagtedyr gennem hele Europa når de ligeså godt kunne blive
slagtet i Danmark. Da det kun drejer sig om simpel mammon burde disse lange og unødige transporter forbydes.
Da regeringen påstår den går op i CO2 udslip og grønt miljø, er det besynderligt den ikke reagerer på
denne dyremishandling der har fundet sted i mange år.

Jeg er helt enig med Bent. Og der ser ikke ud til at være noget, jeg har overset.

Det sker ikke hver dag, men når man har ret, har man jo ret. Og det har Bent her.

Hvad med gyllen skal den ikke også med til Italien,så er Danskerne fri for den stank når gyllen bliver kørt på markerne men nej det giver ingen indtjening for landmanden.De burde skamme sig at behandle deres dyr så modbydeligt det skulle straks forbydes,kom så Ellerman på banen for en god sag.

Ulla Sørensen, så må det da glæde dig at grisene bliver sendt til Italien til videre opfedning, så producere da da ikke gylle i Danmark. De grise der er vist på billedet er jo ikke slagtestore.