En samlet opposition forlader regeringens forhandlinger om elbiler

Regeringen afviser at imødekomme oppositionens krav om en ambitiøs aftale om elbiler. Derfor forlader en samlet rød blok nu forhandlingerne
Regeringen har afvist at imødekomme oppositionens krav om en ambitiøs elbilsaftale. Derfor forlader en samlet rød blok nu forhandlingerne.

"Forhandlingerne har stået på i to måneder helt uden nye, reelle indrømmelser eller tiltag fra regeringen," hedder det io en pressemeddelelse fra partierne.

"En samlet opposition har krævet, at regeringen i en aftale forpligtede sig på en ambitiøs målsætning om, hvor mange grønne biler der skal være i Danmark i 2030. Det har regeringen ikke været villige til på trods af, at regeringen med statsministeren i spidsen i oktober fremlagde en vision om en million grønne biler i 2030. Siden har det dog vist sig, at de konkrete initiativer, regeringen er villige til at igangsætte, kun vil betyde 1.000 flere elbiler på vejene. Det er ikke ambitiøst nok og derfor forlader en samlet opposition nu forhandlingerne," hedder der videre i pressemeddelelsen.

Socialdemokratiet: "For langt mellem ord og handling"

Jens Joel, klima- og energiordfører for Socialdemokratiet:

”Der er simpelthen for langt mellem ord og handling, når statsministeren ved Folketingets åbning taler om en million elbiler i Danmark og det så viser sig at regeringens politik kun giver 1000 grønne biler. Det svarer ikke på klimaudfordringen og det afslører regeringens grønne bluff. Socialdemokratiet ønsker en reel indsats i klimapolitikken, og det har Lars Løkkes regering slet ikke været i stand til at levere. Derfor må vi klart sige nej til en så uambitiøs aftale.” 

placeholder

Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten:

Det er utroligt, at regeringen tør præsentere så elendig en plan

”Det er utroligt, at regeringen tør præsentere så elendig en plan. Faktum er, at Lars Løkke Rasmussen højt og helligt lovede 1.000.000 grønne biler fra Folketingets talerstol, men han formår kun at levere 1.000. Enhedslistens mål er, at den sidste nye fossilbil ruller ud på de danske veje senest i 2025. Vi skal have en aftale, der gør det muligt at nå det mål – ikke bare flere kommissioner, mens regeringen bliver siddende på sin flade.”

Christian Poll, energiordfører for Alternativet:

”Regeringen anerkender desværre ikke den fantastiske udvikling, hvor elbilmarkedet er i rivende udvikling og befolkningerne kræver klimahandling. Uden for Christiansborg strejker skoleelever over manglende politisk handlekraft og nogle af Danmarks største virksomheder går forrest med ambitiøse klimatiltag, så jeg forstår simpelthen ikke, at regeringen kan have et så lavt ambitionsniveau, som denne aftale lægger op til. Man svigter både erhvervslivet og fremtidige generationer.” 

SF: Regeringen kører i snegletempo

Ida Auken, klima- og energiordfører for Radikale Venstre:

”Der er større chance for, at vi har en million flyvende biler i 2030 end en million elbiler i 2030 med den politik, regeringen lægger op til. Det er for slapt. Og det kan vi lægge navn til det i Radikale Venstre. Radikale vil totalt revolutionere afgifterne på biler. Biler skal beskattes efter, hvor meget de forurener og vejer. Det kan lade sig gøre, hvis bare vi tør. Men det kræver politisk mod.” 

Lisbeth Bech Poulsen, skatteordfører for SF:

Det regeringen har lagt op til er snegletempo

”Det er afgørende for klimaet, at vi får taget fat på en hurtig grøn omstilling af transportsektoren. Det regeringen har lagt op til er snegletempo, og manglende vilje til at forpligte sig på en ambitiøs målsætning – selvom Statsministeren siger at han har en vision om 1 mio. lavemissionsbiler i 2030. Vi skal have mange flere elbiler, eltaxaer og elbusser ud på vejene, for vi skal huske at de vil køre rundt på vejene i 15-20 år.”

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Annonce