Den vejer to et halvt kilo og formatet er nærmest det, man betegner som en foliant, eller en coffee table bog, som vi siger nu om dage.
Den består af udvalgte papirværker i perioden 2003-2023, og den er både på dansk og engelsk.
Bogen udkommer nærmest i forlængelse af hans vandreudstilling, ‘På dybt vand’, som vi tidligere har anmeldt her på Netavisen Pio.
Den indeholder smukke, oplysende og kunstneriske bidrag af blandt andre Merete Pryds Helle, Kristian Ditlev Jensen, Henrik Oxvig og Maja Lee Langvad.
Som samlet resultat giver det et bredt og koncentreret indblik i Peter Callesens kunstneriske univers, hvor sproget nok kan bidrage til reflektion, men samtidig og vedholdende fastslår, at det er selve værkerne, der taler for sig selv.
Han illustrerer det flere gange, hvor tekst i hans værker er blevet makuleret
For det er en af Peter Callesens pointer. Han opfatter sproget som et redskab, der fylder meget, og som kan få en til at koge over.
Han illustrerer det flere gange, hvor tekst i hans værker er blevet makuleret, klippet op, revet i stykker og formet til noget andet og mere taktilt.
Et eksempel er et af hans nyeste værker, ‘Ark’, hvor han har flæsket en omfattende klimarapport, og bygget en tømmerflåde af den.
Peter Callesen indrømmer, at han måske ikke lige er sådan en person, der sidder og læser en rapport om klima på flere tusinde sider, selvom han bekymrer sig om klimaforandringerne. For sådan oplever han generelt sproget og måske også medierne.
Der er tale ophobning, og måske er det en hindring i sidste ende, når nu det faktisk handler om, at vi mennesker i grunden er skrøbelige og udsatte.
Det er præcis hvad papiret kan udtrykke. Det er på en måde værdiløst som materiale.
Det ser realistisk ud, udtrykker noget solidt, selvom man jo godt ved, at det ikke kan bære
Dets skrøbelighed er evident, og derfor er det også forbløffende virkningsfuldt, når Peter Callesen beskæftiger sig med arkitektur, hvor han bygger trappeopsatser, eller en simpel stige af papir.
Det ser realistisk ud, udtrykker noget solidt, selvom man jo godt ved, at det ikke kan bære.
Faktisk er de fleste af Peter Callesens værker små tankebilleder, der udtrykker sådanne simple erkendelser.
Mange af hans værker er ikke større end et A-4 ark, hvor han har klippet og foldet dele af papiret til figurer, såsom bøde, tårnspir, snemænd og skeletter, der ligesom bryder ud af fladen.
Man forsøger at stille skarpt, komme tættere på, og så oplever man pludselig, at perspektivet ændrer sig, ofte fordi genstanden fremstår som en enkelt lillebitte del, der befinder sig i et uendeligt landskab.
Papir er skrøbeligt, og netop fordi Peter Callesen er så omhyggelig, får man en fornemmelse af forfinethed, en art sirlighed, der gør, at man gerne vil passe på, være forsigtig og beskyttende. Det tror jeg er en vigtig pointe i hans samlet værker.
Den bør være indstillet til alskens priser for Årets Bogværk
Mange af hans mindre værker udstilles i glasmontrer, men i et nyligt interview har Peter Callesen udtalt, at han allerhelst så, at værkerne blev udstillet uden montren, hvor selv det mindste nys kan feje hele værket af bordet.
Bogen ‘Skin of Paper’ er bestemt ikke skrøbelig. Den indeholder også sjove finurlighed, nye værker, hvor man selv kan folde ud, så bogen pludselig bliver til en pop-up bog. Det er godt tænkt, og det er en sjov detalje.
Holder man af Peter Callesens værker, og det gør undertegnede i allerhøjeste grad, så er bogen en gedigen julegaveidé, som modtageren kan få mange timer til at gå med.
Den bør være indstillet til alskens priser for Årets Bogværk, for som værk er den enestående, smuk og i sig selv et godt stykke håndværk.
Peter Callesen er 56 år og bor i dag sammen med sin familie i landsbyen Karby på Mors, langt væk fra kunstens og kulturens centre.
Det er på en måde passende, for hans værker udtrykker som sagt en sirlig ro og fordybelse, noget skrøbeligt og forgængeligt, der ikke larmer, men alligevel taler dybt til en og planter eftertanker i en.
Peter Callesen: 'Skin of Paper. Udvalgte papirværker - Selected Paper Works 2003-2023'. Redigeret af Natalia Gutman. Med tekster af Barry Schwabsky, Henrik Oxvig, Josephine Nielsen-Bergqvist, Kristian Ditlev Jensen, Maja Lee Landvad og Merete Pryds Helle. Rigt illustreret i farver. 336 sider. 2023.