Restauranten Brdr. Price, med Adam og James Price som frontfigurer, er ingen undtagelse.
Siden overenskomstforhandlingerne mellem 3F København og selskaberne bag restauranterne brød sammen, har der været konflikter og demonstrationer.
De landsdækkende kendte brødre, mest kendt fra det populære TV-program “Spise med Price”, har valgt en strategi, der kan vise sig at være skadelig for deres omdømme: tavshed.
De udtaler sig uhyre sjældent, og når det sker, er det gennem intetsigende talsmænd eller via envejskommunikation og selvfedme på sociale medier.
Det er fair nok, at virksomhedsejere søger at beskytte deres omdømme ved at holde sig ude af medierne. Men når ens navn bærer vægten af en hel virksomheds omdømme, bliver situationen mere kompliceret, og man risikerer at stå i en omdømme-krise.
Når ens navn bærer vægten af en hel virksomheds omdømme, bliver situationen mere kompliceret
Det er let for offentligheden at føle, at de Priceske brødre gemmer sig bag et skjold, snarere end at stå frem og forsvare deres position.
Price-brødrene fører sig frem som kokke, men i virkeligheden er de kommunikationsfolk. De lever af deres brand frem for at stå og svede over gryderne i køkkenet.
Det er derfor restauranten i Tivoli bærer deres navn.
Det holder bare ikke i den nuværende konflikt. Man kan ikke nøjes med at stille sig op og få alle roserne og den gratis omtale i DR. Hvis man lever af at kommunikere, skal man også kunne svare på kritik.
Som kommunikationsrådgiver, Lawand Namo, rigtigt påpeger, kan man ikke adskille brødrene Prices troværdighed fra deres restauranter.
Ved at gemme sig bag en talsperson og en skriftlig meddelelse på restaurantens hjemmeside, kan det kun opfattes som om, de ikke står ved deres egne valg.
Men den anden part i konflikten, 3F, er heller ikke uden skyld. Det er vigtigt for fagforeningen at præsentere klare argumenter og ikke efterlade offentligheden i tvivl om, hvad konflikten handler om.
Som Namo nævner, mangler 3F's argumenter støtte fra medarbejderne.
Når fagforeningerne er så svagt repræsenterede i restaurationsbranchen, mister de legitimitet.
Det skal stå klart, hvad der er på spil
Det er et problem, der strækker sig helt tilbage til konflikterne i Nyhavn i 1990’erne. Dengang havde fagforeningerne også et troværdighedsproblem, fordi de førte konflikt på arbejdspladser, hvor de havde meget få medlemmer.
I offentligheden ligner det en konflikt mellem et stort fagforbund og en lille restauratør. I stedet for en faglig strid mellem arbejdere og arbejdsgivere.
Danskerne har en veludviklet retfærdighedsfølelse og holder instinktivt med den svage part.
Hvis det ikke står strålende klart, hvad der er på spil: lønmodtagernes løn og arbejdsvilkår, så skrider opbakningen til fagforeningerne og dermed hele den danske model.
Kommentarer
Nej, den største synd er jo, at man ikke vil svare journalister.
Det burde indskrives i Grundloven, at journalister altid har krav på et svar.!!!!!!
Hvem der er mest selvfed og indbildsk. Price eller journalister, det er jeg godt nok meget i tvivl om.
Kunne da ikke være mere enig... Og hvis de så vovede sig til at svare skulle journalisterne, nok sørge for at vinkle svaret, så det passer ind i journalisternes dagsorden, skide være med fakta
Tænk hvis brødrene Price boede i en ghetto, kørte i store BMW'e, havde 10 fætre og serverede kebab i stedet for frikadeller. Så tror jeg ikke, at Piopio's leder havde været lige så smart i en fart. Så havde han nok stukket hovedet i jorden som en lille bange kylling. Det er sjovest at gå efter let bytte i tamme danskere, der opfører sig ordentligt. Man skal vælge sine kampe med omhu, og der skal helst være garanti for en hurtig og nem sejr.
3F og Piopio's leder er bare SÅ modige på barrikaderne!
Hvor herre bevares en gang pladder, og heksejagt denne såkaldte netavis kaster sig ud i... Føj!
Ren 3F propaganda FØJ FØJ