Uanset om du skal være advokat eller børnehavepædagog, så tager du ingen skade af at have prøvet at være advokat eller børnehavepædagog
Mere uddannelse indenfor industrien
Man har de sidste mange år talt erhvervsuddannelserne ned, siger Mads Andersen, gruppeformand for 3F’s industrigruppe. Noget der har medført, at mange arbejdspladser er røget til udlandet. Dog har man i industrigruppen en løsning klar til fremtidens problemer for dansk industri: Mere uddannelse og efteruddannelse. Den teknologiske udvikling gør nemlig, at mange af de outsourcede arbejdspladser er i gang med at finde vej tilbage til landet, og derfor skal der bedre uddannelse til, for at kunne betjene den nye teknologi. En måde at åbne døren for unge mennesker til en karriere i erhvervssektoren er ifølge Mads Andersen, at vi får et bedre og mere effektivt praktiksystem, så de unge får prøvet kræfter med virkelige arbejdspladser allerede i folkeskolen. Om ikke andet, så for den almene dannelse: ”Uanset om du skal være advokat eller børnehavepædagog, så tager du ingen skade af at have prøvet at være advokat eller børnehavepædagog.”. Det er nemlig sundt at have prøvet kræfter med andre dele af arbejdsmarkedet og samfundet, end der man nødvendigvis selv ender.
Man skal både have kloge hænder og kloge hoveder
Vejledning i øjenhøjde
Annette Lind har som undervisningsordfører for Socialdemokratiet gjort sig mange overvejelser om, hvordan man skaber en sund balance i samfundet mellem erhvervs- og gymnasieuddannede unge. Her peger hun på en socialdemokratisk kerneide: ”Man skal både have kloge hænder og kloge hoveder, og derfor synes vi også alle elever skal have mere praktisk dannelse.”. Det ligger nemlig helt i tråd med det socialdemokratiske DNA at kære sig om produktionsuddannelser, supplerer undervisningsordføreren. Uddannelsesmuligheder der blandt andet kan skabes opmærksom om, gennem mere praktisk, dagligdags vejledning fra lærerne på folkeskolerne.
Vi har et markedsstyret uddannelsessystem
Mark Jensen har gennem sin post som formand i UU Danmark set, hvordan mange unge ender på den forkerte hylde i uddannelsessystemet. Det er der ifølge ham flere grunde til. Et af disse problemer kunne være taxametersystemet, hvor uddannelser bliver belønnet økonomisk, alt efter hvor mange elever de har: ”Vi har et markedsstyret uddannelsessystem, hvor antallet af elever, der kommer ind på institutionen har stor indflydelse på institutionens overlevelse og succes”. Noget der ifølge ham gør, at der er incitament til at beholde elever på ens uddannelse, selvom de ville trives bedre et andet sted. Eksempelvis på en erhvervsuddannelse. En revidering af dette system ville derfor ifølge Mark Jensen være kærkomment.
Så lyt med i denne uge, når Netavisen Pio renser den danske industriskorsten fri for fordomme, og ser hvad der gemmer sig af perspektiver indenunder.
Podcasten er som altid sponsoreret af Dansk Metal og HK/Danmark, og Jens Jonatan Steen er vært. Podcasten kan høres på Soundcloud, iTunes og www.piopio.dk