Skoleelever ærgrer sig over brudt forlig

Danske Skoleelever ser mange gode ting i folkeskoleforliget
Foto: Flickr Commons/Anders Jacobsen
Folkeskole
Danske Skoleelever (DSE) ærgrer sig over, at SF har opsagt folkeskoleforliget.

“Vi synes, det er rigtigt ærgerligt, at vi ikke får noget mere konkret, på hvad man så mener vores skoledag så skal indeholde. For os handler det jo som elever ikke særligt meget om, om vi har en reform eller ej, for os handler det om, hvad der bliver proppet i skoledagen, og det synes jeg vi mangler et svar på,” siger formanden for Danske Skoleelever, Marie Holt Hermansen, til Netavisen Pio.

Reform eller ej, for os handler det om, hvad der bliver proppet i skoledagen

Ved at opsige folkeskoleforliget fra 2013, mener SF, at det vil give give landets folkeskoler mere frihed.

Marie Holt Hermansen er enig i at mere frihed til skolerne vil gavne, men mener at fokus i debatten skal ligge et andet sted:

“Det kommer til at handle rigtig meget om frihed til kommunerne, til lærerne, og ikke særligt meget om hvad den skoledag, vi er i hver dag, skal handle om. Det er ikke fordi, vi ikke syntes frihed er godt. Vi syntes bare det er ærgerligt, at skolen skal ud og bevæge sig i 98 forskellige retninger. Spørgsmålet er, hvordan får vi lavet nogle rammer, der gør, at man både kan have frihed på skolerne samtidig med at eleverne er sikret et minimum.” 

Elevformand uenig med lærerne 

Folkeskoleforliget blev for næsten et årti siden vedtaget af et bredt flertal på Christiansborg. Men allerede inden forliget trådte i kraft, har forliget været yderst omdiskuteret.

Derfor er Danmark Lærerforening positiv over for SF’s udmelding.  

“Umiddelbart er der tilfredshed over, at vi måske kan slippe af med det folkeskoleforlig, som ikke har haft nogen positiv effekt på folkeskoler”, siger Gordon Ørskov Madsen til Ritzau ifølge DR.

Men Marie Holt Hermansen er ikke enig med lærerformanden:

“I Danske Skoleelever mener vi, at mange af de ting reformen gerne vil gøre er rigtig gode. Vi vil gerne have mere bevægelse, understøttende undervisning og differentieret undervisning. Vi tror mange af de værdier, som folkeskolereformen bragte med sig, er rigtig vigtige for vores skole. Så kan man gå i detaljer med, hvordan det er blevet udført, men de rammer, der blev sat om vores grundskole, er rigtig gode.”

Elever: Vi bliver ikke hørt

Formanden for Danske Skoleelever er bekymret for at man starter forfra, hvis man opsiger det centrale forlig om folkeskolen:

Vi ved godt hvad den gode skoledag er

“Det virker som om man skal genopfinde ideen om den gode skoledag. Det syntes vi ikke, man behøver. Vi ved godt hvad den gode skoledag er. Lad os i stedet snakke om, hvordan vi får dét ud på skolerne hurtigst muligt.”

Til gengæld er Danske Skoleelever og Danmarks Lærerforening enige om at uanset forlig eller ej, skal udviklingen af skolen ske i et fællesskab:

“Vi er bekymret for, at vi ikke må have nogle fælles ambitioner for vores skole. Vi synes det her med, at man har sat en ramme for, hvad man som elev skal lære og have af viden, når man går ud af grundskolen er godt.”

Marie Holt Hermansen opfordrer til at det især er eleverne man inddrager i processen: 

“Vi syntes det ville være ærgerligt, hvis man begynder en lang snak om hvordan skoledagen skal se ud uden at snakke med de mennesker, der rent faktisk går i skolen. Vi elever ved godt, hvad vi ønsker. Vi ved godt hvad der virker, men alligevel er det ikke os der bliver hørt i debatten.”

 

Sarah Gruszow Bærentzen er studentermedarbejder på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Helt ned i første klasse deltager elever i den politiske debat og er medlemmer af ungdomspartier med selvstændige meninger. Spejdertiden er forbi med skoleelver som er voksne før tid.

Stemmeretten bør nedsættes til 14 år. Konfirmationsalderen, hvor børn bliver til voksne.

USA: Skydeinstruktør om ny kontroversiel trend på USA's skoler: »De gør det jo af kærlighed til børnene« Efter en række brutale skoleskyderier i USA er flere lærere begyndt at lære at bruge våben.

Dette må siges at være den ultimative blå løgn. For uden alle de våben i private hænder i en union som USA ville det være overflødig. Og det er hele essen i Det Blå Svindlerholds adfærd.

Det Blå Svindlerhold
og

Det RØDE Svindlerhold

"S-minister køber pragtvilla til 11,4 millioner

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) har - ligesom statsminister Mette Frederiksen - købt stort hus i velhaver-kvarteret Hareskovby. Pris: 11,4 millioner kroner"

RØD udenpå BLÅ indeni

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/s-minister-koeber-p...
---
Kurskrejleren Kollerup: Tjener millioner på lånefinte
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/kurskrejleren-kolle...
---
Lykketofts lærling i pinlig bolig-fidus
Nordjysk S-stemmesluger får skattefrit tilskud på 30.000 kroner plus gratis Folketings-lejlighed - men bor i københavnsk ejerlejlighed med kæreste og børn
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/lykketofts-laerling...

Erkender boligfusk: Kollerup betaler 30.000 tilbage
Sagen sår tvivl om min moral, udtaler den socialdemokratiske stemmesluger efter samtaler med Folketingets formand Mogens Lykketoft
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/erkender-boligfusk-...

---
"Prehn har ikke slået en prut; han har lavet stort
Det var en »hjerneprut«, sagde fødevareminister Rasmus Prehn, da han endnu en gang blev taget i at fuske med et restaurationsbilag"

RØD udenpå BLÅ indeni

https://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE14273829/prehn-har-ikke-slaaet...
.

“Vi syntes det ville være ærgerligt, hvis man begynder en lang snak om hvordan skoledagen skal se ud uden at snakke med de mennesker, der rent faktisk går i skolen. Vi elever ved godt, hvad vi ønsker. Vi ved godt hvad der virker, men alligevel er det ikke os der bliver hørt i debatten.”

Det er jo fantastiske sætninger, sagt af fantastiske elever!

Tænk hvis folketinget med beskæftigelsesminister Mette Frederiksen i spidsen havde lyttet til titusinder af fantastiske lærere dengang!

Siden er der løbet meget vand i åen!

Hver eneste første klasses elev ønsker nu blot deres egen YouTube kanal med selfies med sig selv hvor de viser alt det de kan og alt det de vil!

Mette Frederiksen er pludselig blevet den ideelle foregangskvinde! Og hvis nogen ikke abonnerer på kanalen og skriver positive sms’er til rekvisitøren, ja, så sletter man blot korrespondancen

Folkets folkeskole er blevet til Mettes skole.

Søren og Mettes skole!

Læreren er blot blevet den nyttige idiot!

Der under pandemier skal gribe ind, når fejl i nye uforudsebare situationer opstår!

Så indkaldes blot til et pressemøde på skolen!

Så alle retter ind og idyllen genopstår!

Fejl vil blive begået når 26 YouTube kanaler skal indspilles inden for de samme 40 kvadratmeter.

Der skal være plads til: Alma, Oscar, Ida, Karl, Clara, William, Ella, Oliver, Olivia, Alfred, Freja, August, Emma, Valdemar, Luna, Malthe, Agnes, Arthur, Nora, Emil, Karla, Lucas, Sofia, Aksel, Anna og Noah.

Og i morgen kommer to nye i klassen Olly og Safir.

Lærerens fire år på seminariet betyder intet!

“Vi syntes det ville være ærgerligt, hvis man begynder en lang snak om hvordan skoledagen skal se ud uden at snakke med de mennesker, der rent faktisk går i skolen. Vi elever ved godt, hvad vi ønsker. Vi ved godt hvad der virker, men alligevel er det ikke os der bliver hørt i debatten.”

Den nyttige idiot skal blot lytte til sine elever. Så er den debat afsluttet!

Allerede for ti år siden blev statsministeren afsløret i sine manglende pædagogiske evner til at føre skole!

Statsledelse er en helt anden disciplin!

Men engang blev elever undervist i demokrati ved at skolen på alle leder og kanter var demokratisk!

Og det var det første kommende lærere - seminarie-elever- blev undervist i!

Tænk hvis Mette Frederiksen havde gået på seminariet!

Marianne Jelved havde været der, men sov i timen!

“Vi syntes det ville være ærgerligt, hvis man begynder en lang snak om hvordan skoledagen skal se ud uden at snakke med de mennesker, der rent faktisk går i skolen. Vi elever ved godt, hvad vi ønsker. Vi ved godt hvad der virker, men alligevel er det ikke os der bliver hørt i debatten.”

Hvilken rolle læreren, lærerne, skoleledelse, forældrerådet, kommunalpolitikerne, landspolitikerne, de danske partier, de faglige organisationer, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Ornitologisk forening, DR, TV2 , og evt. undervisningsministeren skal spille i lærerens daglige prioriteter i den enkelte time, ja, det virvar kan eleverne også nemt afhjælpe, hvis antennerne er ret indstillede:

“Vi syntes det ville være ærgerligt, hvis man begynder en lang snak om hvordan skoledagen skal se ud uden at snakke med de mennesker, der rent faktisk går i skolen. Vi elever ved godt, hvad vi ønsker. Vi ved godt hvad der virker, men alligevel er det ikke os der bliver hørt i debatten.”

Det Danmark og eleverne efterspørger er ny demokratisk ledelse!

Og langsomt men sikkert blev skoledagene kortere og kortere!

Der blev lyttet på eleverne og lærerne og forældrerådene!

Demokratiet kom nedefra!

Mette går en svær tid i møde!

Søren har fået alt for mange demokratiske kort på hånden.

Om et af dem er at lytte til Marie bliver spændende!

Efter Marie kommer Alma, Oscar, Karl, Clara, William, Ella, etc.

Og nogle af dem har allerede deres egen YouTube kanal!

Præcis som alle partibosserne!

“Vi syntes det ville være ærgerligt, hvis man begynder en lang snak om hvordan skoledagen skal se ud uden at snakke med de mennesker, der rent faktisk går i skolen. Vi elever ved godt, hvad vi ønsker. Vi ved godt hvad der virker, men alligevel er det ikke os der bliver hørt i debatten.”

Annonce