Transportkommissær skal have kamp til stregen fra dag ét 

Høring med den rumænske kandidat til posten som transportkommissær vækker bekymring. De næste fem års kamp for bedre arbejdsvilkår i bliver "op ad bakke”.
Foto: Vincent Van Doornick, Europa Parlamentet
Jeg havde håbet, at jeg efter gårsdagens høring i EU-parlamentets transportudvalg kunne skrive hjem og fortælle danskerne, at vores kommende transportkommissær havde øje for både klimaet og de mennesker, der arbejder i branchen. Jeg må se i øjnene, at det ikke er tilfældet.

Hendes høring i går viste en imponerende mangel på indsigt i arbejdsvilkårene

Rumænske Adina-Ioana Vălean er konservativ og borgerlig helt ud i fingerspidserne. Det er måske ikke så mærkeligt, når hun er udpeget af en konservativ regering, men hendes høring i går viste en imponerende mangel på indsigt i arbejdsvilkårene for de 11 millioner lønmodtagere i den europæiske transportbranche.

Slaget er ikke tabt

Hun havde ingen udstrakt hånd til kabinepersonalet i Ryanair og andre lavprisselskaber, der får dårlige lønninger og godt kan glemme alt om betalt ferie og løn under sygdom. Hun havde ingen forsikringer om, at vi efter Kurt Beier-skandalen havde set det sidste til griske vognmænd, der systematisk udnytter skuffeselskaber til at underbetale deres chauffører.

Jeg havde selvfølgelig aldrig regnet med, at en borgerlig politiker ville sætte arbejdsmiljø og social dumping øverst på sin dagsorden, men jeg havde dog troet, at vi kunne presse hende til konkrete forpligtelser, når først hun blev gået på klingen.

Men det betyder ikke, at slaget er tabt.

Transportkommissæren skal have kamp til stregen

Selvom der indfandt sig et flertal bag Vălean i EU-parlamentet, så fik vi i oktober vedtaget den såkaldte vejpakke. Den er nu ved at blive forhandlet endeligt færdig. Den betyder, at man som lastbilchauffør har ret til at blive lønnet efter vilkårene i det land, som man kører rundt med varer i. Med andre ord: En polsk chauffører er garanteret danske vilkår og danske lønninger, når han kører med varer i Danmark.

Den sejr var et vigtigt skridt i kampen mod social dumping. Men den viste også, at lønmodtagerne og fagbevægelsen sagtens kan organisere sig på tværs af EU, lægge pres på politikerne og kæmpe sig til en stor sejr, selvom det var op ad bakke fra starten.

Guderne skal vide, at det bliver op ad bakke i de kommende fem år, hvis Vălean ender med at blive transportkommissær

For guderne skal vide, at det bliver op ad bakke i de kommende fem år, hvis Vălean ender med at blive transportkommissær. Derfor er det vigtigt, at vi styrker det sammenhold, som vejpakken fik skabt. Lønmodtagere, fagbevægelse og politikere må stille sig skulder ved skulder og give Vălean kamp til stregen fra dag ét.

Kun sådan kan vi presse hende til at dæmpe sin fascination af markedet og sætte kampen mod social dumping og for ordentlige arbejdsvilkår først.

‘Dagens Pio klumme’ er en fast spalte på Netavisen Pio, der udkommer dagligt med både provokerende, nytænkende og debatskabende indlæg. Klummen er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Marianne Vind er medlem af Europa-Parlamentet (S)


Kommentarer fra Facebook