Annonce

Uber: S kræver task force mod social dumping

Socialdemokraterne vil have nedsat en task force for at bekæmpe social dumping inden for taxibranchen og sikre, at firmaer som Uber overholder reglerne. Samtidig skal der ses positivt på den nye teknologi.
”Vi har en stor skepsis med hensyn til hele konceptet om Uber”. Sådan lød det fra den socialdemokratiske ordfører, Rasmus Prehn, da Folketinget i dag var indkaldt til en forespørgselsdebat om den kontroversielle tjeneste.

Socialdemokraterne havde forud for debatten sammen med Alternativet stillet et forslag der konstaterer, at ”Folketinget tager afstand fra al social dumping - også i taxibranchen” og ”forventer, regeringen sikrer en effektiv håndhævelse af den danske taxalov og betaling af skat bl.a. ved nedsættelse af en Task Force.”

Det slås samtidig fast, at ”Folketinget er generelt meget positivt indstillet overfor nye teknologier, der sikrer større brugervenlighed, miljøforbedringer mm.”, og åbner op for at revidere taxilovgivningen, så de etablerede taxichauffører ikke stilles dårligere end nye aktører.

Seks Uberchauffører på vej i retten
Allerede den 19. november 2014, samme dag som Uber gjorde sit indtog i København, politianmeldte Trafikstyrelsen Uber for brud på taxilovgivningen. Ifølge anklagen bedriver Uberchaufførerne ’erhvervsmæssig personbefordring’, det vil sige taxikørsel, uden at have den nødvendige tilladelse fra de danske myndigheder.

Chaufførerne kører blandt andet uden erhvervskørekort, uden taxameter, deres biler lever ikke op til sikkerheds- og miljøkrav og det er højst usikkert, hvor meget af indtjeningen der opgives som skat. Derudover beskyldes tjenesten for at være skyld i social dumping, fordi Uberchaufførerne kører til en langt lavere løn end de registrerede taxichaufførere, der overholder loven.

Justitsminister Søren Pind kunne oplyse, at seks sager mod Uberchauffører kommer for retten den 26. april. Alt afhængig af hvordan dommene falder ud, vil anklageren herefter tage stilling til, hvad der skal ske med de øvrige sager. I alt er 33 Uberchauffører sigtet for overtrædelse af taxiloven.

Myndighederne vil også tage stilling til, hvorvidt der skal rejses tiltage mod selve selskabet bag Uber for medvirken til, at de sigtede chauffører har overtrådt den danske lovgivning. Der kan imidlertid første tages stilling til det spørgsmål, når sagen mod de enkelte chauffører er afsluttet.

Folketinget skal ikke være dømmende magt
Ud over forslaget fra Socialdemokraterne og Alternativet har Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten stillet en fælles udtalelse, der ligeledes indeholder forslag om en task force. Det forslag ønsker Socialdemokraterne imidlertid ikke at støtte, forklarede Rasmus Prehn under dagens debat. Det skyldes ifølge Prehn, at de tre partier med deres udtalelser ”går for langt i sin formuleringer” og reelt foregriber den afgørelse, som byretten vil afsige i næste måned.

I de tre partiers forslag fremgår det blandt andet, at Uber skal underlægges den taxilovgivning, Uber i øjeblikket ikke følger, og at Uber i øjeblikket bedriver ”piratkørsel”.

Men dermed påtager partierne sig ikke kun rollen som lovgivende magt, der laver regler, men også som dømmende magt, der udtaler sig om, hvordan reglerne skal anvendes i praksis, og dermed brydes magtens tredeling mellem den lovgivende, udøvende og dømmende magt. ”Der hvor det handler om at være dømmende magt, det overlader vi til domstolene”, lød det fra Prehn.

Rasmus Prehn slog desuden flere gange på, at det det ikke er den nye teknologi, Socialdemokraterne har et problem med, men risikoen for social dumping om omgåelse af gældende regler, der er problemet. Han ville derfor ”advarer mod at gøre det til et mål i sig selv at være imod ny teknologi”.

Tre forskellige udtalelser i spil
Også Venstres Kristian Pihl Lorentzen anerkendte under dagens, at der var problemer med den måde, Uber fungerer på i dag. Venstre ville dog ikke støtte forslagene en task force. I stedet har Venstre, sammen med Radikale Venstre, Liberal Alliance og Konservative, stillet deres egen udtalelse.

Her lægges blandt andet op til at se på en revision af den gældende taxilovgivning, så det bliver nemmere for firmer som Uber at agere inden for lovgivningens rammer.

Dermed er der altså tre forskellige forslag i spil. Et fra Socialdemokraterne og Alternativet, et fra Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten, og et fra Venstre, Radikale Venstre, Liberal Alliance og Konservative. Der stemmes om de tre forskellige forslag på torsdag, og som det ser ud i øjeblikket, er der ikke flertal for nogen af forslagene. Spørgsmålet er derfor, om det vil lykkes at samle opbakning til et af forslagene inden på torsdag.


Flere artikler om emnet