Annonce

DSB-toppen fastholder: Ingen undskyldning til Heidi og hendes kollega

To togrevisorer blev fyret på baggrund af en klage fra en kunde. Nu er kunden idømt 40 dages fængsel for vold mod de to togrevisorer. Men det ændrer ingenting for DSB-ledelsen
Foto: Privatfoto
Heidi Lauritzen, den ene af to fyrede DSB-togrevisorer
DSB-toppen valgte tidligere på året at bortvise to togrevisorer på baggrund af en klage fra en kunde, der påstod, at de to DSB-ansatte havde optrådt voldeligt over for hende.

I mellemtiden er kunden blevet dømt for vold mod de to nu tidligere togrevisorer ved Retten i Glostrup. Kvinden er blevet idømt 40 dages ubetinget fængsel.

DSB-toppen fastholder i et interview med Netavisen Pio, at sagen om tidligere togrevisor Heidi Lauritzen og hendes kollega er behandlet korrekt. At den klagende kunde nu er blevet dømt for vold mod de to nu tidligere togrevisorer ændrer intet, ifølge DSB.

Er DSB’s ledelse parate til i det mindste at give de to nu tidligere medarbejdere en undskyldning i lyset af, at den klagende kunde nu er dømt for vold ved Retten i Glostrup?

Der er indgået et forlig, der er fuldt og endeligt

"Jeg har ikke yderligere at tilføje i forhold til det, vi allerede har sagt: Der er indgået et forlig, der er fuldt og endeligt. Yderligere har jeg ikke at tilføje,” siger DSB’s kommunikationschef Niels-Otto Fisker.

Men nu er der jo så i mellemtiden afsagt en dom, der har afgjort, at det er kunden, der var voldelig - ikke de ansatte. Så nu står DSB’s afgørelse jo og blinker meget mærkeligt….

“Det indgåede forlig er i sagens natur fuldt og endeligt.”

Og så kan DSB jo handle menneskeligt, pr. kulance og pr. courage i lyset af dommen. Og sige: Okay, nu står vi i en ny situation, og derfor topper vi med en undskyldning og en erkendtlighed…

“Jeg har ikke andet at tilføje, end det jeg allerede har sagt.”

DSB fremstår meget hjerteløse i den her sag. Er det virkelig sådan DSB ønsker at fremstå?

“Jeg har ikke yderligere at tilføje til den sag.”

Dansk Jernbaneforbund siger, at de ikke er færdige med sagen. Her bebuder man et retsligt efterspil - netop fordi kunden nu er dømt for vold. Så sagen vil altså fortsætte - med mindre DSB’s ledelse rækker hånden ud og siger: “Vi har ikke løftet denne sag på den bedste måde. Vi siger undskyld, og her er en erkendtlighed."

“Jeg har ikke yderligere at tilføje til sagen - her og nu. Om der kan ske noget i den sag eller ej på et senere tidspunkt, det kan jeg ikke sige noget om nu. På nuværende tidspunkt har vi ikke mere at tilføje til sagen.”

Såvidt DSB-toppen.

DSB vil ikke indrømme, at de har taget fuldstændig fejl

Den ene af de to togrevisorer, Heidi Lauritzen, er fortørnet over, at DSB fastholder, at de har handlet korrekt i sagen:

Min kollega og jeg er aldrig blevet hørt. Vi er aldrig kommet til orde

“DSB har behandlet denne her sag forkert fra starten. Min kollega og jeg er aldrig blevet hørt. Vi er aldrig kommet til orde. DSB har alene handlet på baggrund af en kunde-klage. På det ensidige grundlag blev vi bortvist. DSB har ikke alene handlet forkert, men også ulovligt,” siger Heidi Lauritzen til Netavisen Pio.

“DSB har manet sig op i en krog. Det var først i retten de hørte - via den videooptagelse med lyd, som jeg optog af optrinnet - hvordan kunden opførte sig. Det oprindelige forlig er indgået på falske betingelser. Og nu vil DSB-toppen så ikke indrømme, at man fra starten fejlbehandlede den her sag. DSB skylder os en undskyldning og en erstatning,” siger Heidi Lauritzen.

Hun er selv kommet videre, og har fået nyt job. Det samme har Heidi Lauritzens fyrede kollega. Men forinden har Heidis kollega været sygemeldt på baggrund af det voldsomme forløb i fem måneder.

“Det har været et utrolig hårdt forløb. Først bliver vi overfaldet af en meget aggressiv kunde, så vil vores arbejdsgiver ikke høre på os, og vi bliver bortvist - selv om vi bare har passet vores arbejde. DSB glemmer, at togrevisorer og andre DSB-ansatte nu frygter, at de får en lignende behandling. At de ikke kan regne med at de har DSB-ledelsens ryg,” siger Heidi Lauritzen, der håber at DSB tænker sig om en ekstra gang.

Spyttede og slog og råbte “fucking so”

Det kom frem under retssagen, at DSB - ud over kritikløst at have holdt sig til den klagende kundes forklaring - også har betalt kunden næsten 10.000 kroner til reparation af hendes el-cykel og psykologtimer.

TV 2 har offentliggjort et videoklip af hændelsesforløbet.

Videooptagelsen viser, hvordan den nu dømte kvinde farer frem med meget stor aggressivitet mod den ene af de to togrevisorer - mens den DSB-ansatte forsøger at få ro på situationen.

slår og spytter

Den nu dømte kvinde slår og spytter på den ene DSB-medarbejder, og kalder hende for "fucking so" og andre ukvemsord.

Videoen, som er optaget af den ene af de to togrevisorer Heidi Lauritzen, indgik som et vigtigt bevismateriale i retssagen.

Kringlet forløb

Sagen om de to fyrede DSB-togrevisorer har indtil nu budt på et kringlet forløb.

  • I første omgang bortviste DSB de to togrevisorer for at have udøvet vold mod den klagende kunde. Begge de bortviste har arbejdet for DSB i mere end 20 år.
  • Politiet opgav i første omgang at føre sagen ved retten. På den baggrund indgik Dansk Jernbaneforbund forlig med DSB. Forliget indebar, at de to togrevisorer fik løn i opsigelsesperioden - og blev fritstillet i opsigelsesperioden.
  • Dansk Jernbaneforbunds advokat klagede efterfølgende over, at politiet havde henlagt sagen. Klagen førte til, at Statsadvokaten pålagde politiet at genoptage sagen.
  • Tidligere på måneden kom sagen så for Retten i Glostrup. Den klagende kunde blev dømt i alle anklagepunkter. Og har nu fået en dom på 40 dages ubetinget fængsel for vold mod de to nu tidligere DSB-togrevisorer.
  • På baggrund af dommen mener Dansk Jernbaneforbund og de to togrevisorer, at DSB må erkende, at de fra starten har fejlbehandlet sagen, give de to fyrede medarbejdere en undskyldning og også en form for erstatning.  

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Hvad mon staten v/ trafikminister Thomas Danielsen (V), regeringen og Folketinget mener om sagen?
Det er jo den danske stat, som ejer DSB.

Hvad mener DSB's bestyrelse?
Mener DSB's bestyrelse mon, at fyringen af de 2 medarbejdere "fremmer en god kultur og gode værdier i selskabet"? - og at fyringen dermed efterlever "Anbefalinger for god Selskabsledelse 2022" ?

Hvad med at fyre de mennesker i ledelsen, som totalt har misforstået deres ansvar overfor ansatte som de skulle have beskyttet, mod angreb fra en person som var udenfor pædagogisk rækkevidde, sådanne personer skulle ikke have ledelsesansvar, de har totalt misforstået deres opgave, de skal beskytte de ansatte.

Det skal være medarbejder repræsentanter, som træffer beslutningen i sådanne sager. Ledelsen ved intet om frontpersonalets dagligdag. absolut intet, andet end smarte ord og ledelses privilegoer, samt en månedsløn på mindst 100.000 kr.. Tænker aldrig de selv har kørt en tur med det selskab de repræsentere andet end promotion ture ture med stort presse og medie åvågenhed.

Velkommen til det nye "moderne" elitære Danmark, hvor almindelige mennesker er alt for dumme il at forstå, hvad eksperter siger. Præcis som i middelalderen, hvor præsteskabet talte latin for at fordumme bønnerne.

Sådan er det samfund, som vi får med de tossehoveder af lønmodtagere, som melder sig i de gule fagforeninger og sætter kryds ved partier som Danmarksdemokrater.

Nu er det langtfra den eneste gang, at denne inkompetente DSB ledelse dummer sig. Den har faktisk for vane, at vade på langs i det ene spinatbed efter det andet.
Min anbefaling til transportministeren skal være, at lade hovederne rulle i DSBs ledelsen. Begynd med kransekagefiguren.

DSB har altid haft en elendig kultur på direktionsgangene rundt omkring i landet. Gennem årene arvede vi i Postvæsenet en del forhenværende ledelsesrepræsentanter fra DSB, og fælles for dem alle var, at der altid var behov for massiv genopdragelse af disse mennesker fra tillidsrepræsentanternes side, før de kunne bruges til noget som helst på Posten.

Det er mange år siden, vi gjorde den erfaring, men jeg kan sagtens forestille mig, at DSB stadig fortrinsvis ansætter sociopater i ledelsesfuntionerne.

Og ledelsen kommunikerer til pøbelen gennem sin chat-bot, Niels-Otto Fisker.