Omsætningen er samtidig faldet med 691 millioner kroner til 2,48 milliarder kroner i regnskabsåret, der løber fra 1. august 2021 til 31. juli 2022.
Egenkapitalen er samtidig faldet fra 15,1 mio. til kun 9,2 mio.
Da Danmark var lukket ned på grund af corona, begyndte forbrugerne i stor stil at bestille dagligvarer på nettet. Det gav fremgang til Nemlig.com.
Det omstridte onlinesupermarked oplevede en eksplosiv vækst på over én milliard kroner i forrige regnskabsår. Men nu er corona-fordelen forduftet:
“Mens samfundet er vendt tilbage til normalen, er den ekstraordinære vækst også normaliseret. Regnskabet er dertil negativt påvirket af den historisk hurtige stigning i inflationen, som på kort tid har udhulet forbrugernes købekraft markant og sendt forbrugertilliden ned til det laveste niveau i 40 år,” hedder det i en pressemeddelelse fra Nemlig.com.
”En tilbagegang i omsætningen er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, og vi vil arbejde hårdt for at gøre os endnu mere attraktive overfor vores kunder. Det er særligt vigtigt i den situation dagligvaremarkedet står i, hvor pris for mange er blevet den absolut vigtigste parameter for valg af supermarked,” siger Stefan Plenge, administrerende direktør i Nemlig.com, ifølge pressemeddelelsen.
En tilbagegang i omsætningen er selvfølgelig ikke tilfredsstillende
Der har de senere år været voldsom kritik af arbejdsforholdene for chauffører og lageransatte hos onlinesupermarkedet.
Politiken og Fagbladet 3F afslørede i 2021, at Nemlig.com-chauffører havde arbejdsuger på syv dage med arbejdsdage op til 15 timer i døgnet. Det fremgik, at chaufførerne fik store bøder for at komme for sent.
Lagermedarbejderne på centrallageret i Brøndby arbejdede under omfattende overvågning. Og under stort tidspres. Der var knap tid til pauser eller at gå på toilettet.
Nemlig.com har siden afsløringerne ligget i konflikt med 3F, men formanden for 3F Transport, Jan Villadsen, er optimist med hensyn til at få afsluttet konflikten:
Vi er nu i en fornuftig dialog med Nemlig.com
“Vi er nu i en fornuftig dialog med Nemlig.com. Virksomheden har aldrig - gennem nu tyve år - haft overskud. Jeg tror godt, man er klar over, at vejen frem er ordnede forhold. Vi har med overenskomster med Føtex og Coop vist, at området kan overenskomstdækkes. Så jeg er optimist,” siger gruppeformand hos 3F Transport, Jan Villadsen, til Netavisen Pio.