Annonce

Tempofyldt trio fortæller kapitalismens storhed og fald som slægtskrønike

Finanskrisens største bankkrak fortalt som slægtsroman af dynamisk teater-trio, er underholdende og velkoreograferet.
I teaterforestillingen ‘Lehman Brothers’ på Teater Republique på Østerbro bliver kapitalismens start, storhed og monumentale kollaps, fortalt som en slægtsfortælling i tre akter.

Vi følger Lehman-brødrene - Henry, Emanuel og Mayer - som kommer til Amerika i midten af 1800-tallet. I sydstaten Alabama starter de jødiske brødre en stofbutik. Men løbende må de male deres skilte over, fordi deres forretning ekspanderer: Først med kaffe, værktøj og såsæd, dernæst med investeringer i jernbaner og så selvfølgelig med bankvirksomhed.  

Vi ved på forhånd, at de profitmaksimerende brødres ekspansion vil ende med historiens største konkurs, der i 2008 blev startskuddet til en af verden værste økonomiske kriser.

De mange rolleskift ligner en leg

Men selvom endemålet er givet på forhånd, så fastholdes ens opmærksomhed i de næsten tre timer, som forestillingen varer.

Det skyldes især den tempofyldte herre-trio bestående af Henrik Lykkegaard, Johannes Lilleøre og Anders Budde Christensen. Med deres eminent fysisk og komisk timing, drives historien - der strækker sig over mere end halvandet århundrede -  fremad. Og de mange rolleskift ligner en leg, der får en til at tænke, om det mon er for sent at melde sig til et teatersports-hold.

Mellemmænd af natur

De tre brødre portrætteres som selve inkarnationen af kapitalismen. Og de ser potentiale for profit alle steder. Selv da alle byens marker brænder ned, er den første tanke hos brødrene, at de bør stå klar til at investere i bøndernes genopbygning af landbruget, så der kan spindes guld på krisen.

Med tiden åbner de kontor i New York, investerer i jernbaner og er med til at bygge Panamakanalen

Selv producerer de ingenting. De er blot mellemmænd, der skaber kontakt mellem dem, der vil sælge, og dem, der vil købe. Med næse for udbud og efterspørgsel, styrer de sikkert mod næste afkast - og med tiden åbner de kontor i New York, investerer i jernbaner og er med til at bygge Panamakanalen.

De tre brødres ekspanderende natur og mangel på egentlig produktion, bliver en form for spejl på den moderne banksektor med dens spekulative finansielle produkter, som synes helt afkoblet fra reel produktion og værdiskabelse.

Tilbage til rødderne

Selvom film som The Big Short og Wolf of Wall Street, har forsøgt at skildre den tankegang, der præger aktørerne i den finansielle sektor, så får man et nyt perspektiv ved at trække trådene helt tilbage til dengang, hvor ordet “kapitalisme” var nyt og sprøjt.

Helt ublu skildrer forestillingen det faktum, at mange af den tidlige banksektorens store skikkelser var jøde

I stedet for forklare os om micro-trading, shorting af aktier eller subprimelån, så får vi et indblik i de familier og den mentalitet, som var med til at lægge trædestenene for den moderne banksektor.     

Helt ublu skildrer forestillingen det faktum, at mange af den tidlige banksektorens store skikkelser var jøder. Der spilles traditionel jødisk klezmermusik, mens de tre ret stereotype jøde-brødre, bygger deres forretningsimperium op på handel med slave-produceret bomuld, og viser de nyeste skud på familie-stammen frem i synagogen.

Frygten for at blive beskyldt for at bruge antisemitiske klicheer, virker ikke til at have plaget folkene bag forestillingen

Frygten for at blive beskyldt for at bruge antisemitiske klicheer, virker ikke til at have plaget folkene bag forestillingen om Lehman Brothers. Jeg had godt vide, om den italienske dramatikers Stefano Massinis trilogi, som er oversat til mere end 15 sprog, bliver udlagt anderledes i lande, hvor konspirationer mod det jødiske folk spiller en mere aktuel rolle i den offentlige debat.

Trader-konge i bar mave 

Lehman Brothers er ikke bare en historie om en familie, der ændrede verden, det er også en historie om en familie, der mister styringen med deres eget imperium.

Tradernes konge med guldkæde og bar mave under læderjakken, vinder firmaet

Da Robert Lehman dør i 1969, bliver han den sidste store patriark, der styrer firmaet. Herfra bevæger vi os hurtigt frem til 1980’ernes kampe mellem de hurtige “tradere”, der handler aktier og går i læderjakker, og de mere klassiske bankfolk - de såkaldte “investment bankers” - der går med slips og jakkesæt.

Tradernes konge med guldkæde og bar mave under læderjakken, vinder firmaet og sætter sig for bordenden i den internationale storbank.

Vi når ikke helt at forstå, hvori forskellen på de to interne grupperinger består, men vi fornemmer, at banken er gået ind i en ny fase. En fase hvor en endnu mere aggressiv hungren efter hurtig profit hersker.

Hvornår kommer næste krise?

Lehman Brothers indleverer sin konkursbegæring den 15. september 2008, og trækker 26.000 ansatte og verdensøkonomien med sig ned i faldet. Her slutter forestillingen ved det endepunkt, som lå fast fra første minut.

Vi lever for lånte penge i et stærkt oppustet marked

Uden at tygge pointerne for sit publikum, lykkedes forestillingen med at minde os om, hvor lidt kulturen i den finansielle sektor har ændret sig på de mere end 10 år, der er gået, siden vi fik slået fast med syvtommersøm, at vi lever for lånte penge i et stærkt oppustet marked.

Man sidder tilbage med den klare fornemmelse, at det hele snart kan ramle sammen om ørene på os igen. Måske før vi aner det.
 

Lehmann Brothers kan ses på Teater Republique på Østerbro i København frem til 19. december. Billetpris: 75 - 295 kroner.

Sarah Scheer er podcast-redaktør på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet