Men mandag begynder de danske pengeinstitutter og banker udrulningen af et nyt system, som skal gøre processen markant nemmere.
Det skriver TV 2.
Det er langt fra ens, hvilke vilkår de forskellige banker tilbyder og hvad man betaler i renter og gebyrer.
Derfor giver det god mening at overveje grundigt, om man har fået det bedste tilbud, mener politisk chef i Forbrugerrådet Tænk, Uffe Rabe Krag.
Vi ved jo, at manges privatøkonomi ville have rigtig godt af, at de en gang imellem kiggede deres bankforretninger efter i sømmene
“Vi ved jo, at manges privatøkonomi ville have rigtig godt af, at de en gang imellem kiggede deres bankforretninger efter i sømmene. Man betaler både renter og alle mulige gebyrer til sin bank, og det er alt sammen til forhandling. Særligt, hvis man har et bedre tilbud fra en anden bank på hånden”, siger han til TV 2.
Ifølge en undersøgelse fra Epinion foretaget for bankernes interesseorganisation, Finans Danmark, mener 27 procent af danskerne, at det er for bøvlet at skifte bank.
Ønsker man at skifte bank, skal man selv indsende og finde de nødvendige dokumenter. Herefter kan man få et tilbud.
Og det mener Uffe Rabe Krag er en af de “væsentlige” forhindringer, som afholder mange danskere fra at skifte bank.
Det nye system, som skal gøre det nemmere at skifte bank, hedder eBankskifte.
Det fungerer ved, at man nemt kan give en ny bank, som man overvejer at skifte til, adgang til den information, banken skal bruge for at komme med et tilbud.
Det sker ved at man giver samtykke i systemet til at ens data sendes til den nye bank.
Når det er ordnet, behøver man ikke at ordne mere i forhold til dokumentation og information om alt fra indlånskonto, opsparingskonto, pensionspapirer og investeringspapirer.
Selvom informationen bliver sendt fra ens bank, så fungerer systemet sådan, at banken ikke finder ud af, at man indhenter tilbud fra andre banker.
Finder man ud af, at man ikke ønsker at skifte bank alligevel, slettes alle oplysninger.
Forbrugerrådet Tænk har tidligere været ude med riven efter bankerne for uigennemsigtige priser. Men denne gang har bankerne altså formået at gøre noget, som Forbrugerrådet Tænk bifalder.
Uffe Rabe Krag er “ekstremt positiv” overfor det nye system, eBankskifte - et system han kalder både nemt og forbrugerrettet.
Systemet vil være fuldt udrullet i løbet af de næste par måneder.
Kommentarer
Dengang for 10 år siden, hvor der lå fem banker i hovedgaden i enhver provinsby, ja, da kunne man utilfreds marchere over på den anden side gaden og få et lige så ringe tilbud med mindre man sad i en bestyrelse, en forening eller havde flere familiemedlemmer der havde penge i banken.
Så fik man måske et tilbud!
Konkurrencen sparekasser og banker imellem har altid været minimal!
Bankerne kendte hinanden ud og ind!
Kun personlige relationer kunne udgøre en reel fordel!
I dag ved bankerne endnu mere om hinanden og den trofaste kunde scorer kassen i længden!
Det ved 60% af danskerne tilsyneladende!
Priser på dagligvarer og biler og håndværkere og nu varer købt på nettet er det danskere tror på - har erfaring med!
Kun de gammeldags kunder handler fortsat lokalt og holder byen i live!
Folk kører på de sædvanlige veje og motorveje og bruger den samme sikre vej!
Færrest ulykker opstår på den måde!
Lykkeriddere findes i alle samfund.
Derfor giver det god mening at overveje grundigt, om man har fået det bedste tilbud, mener politisk chef i Forbrugerrådet Tænk, Uffe Rabe Krag.
Mange lever af at rådgive om kloge køb!
Tænk hvis man kunne skifte velfærdssamfundet ud!
Og selv bestemme sin skat!
Og sit udbytte, sine ydelser, og fordele….
Trofaste skatteydere giver et sikker velfærdssystem!
Næste efter skattefar følger bankmutter!
60% af danskerne stoler mest på den sidstnævnte!
Forbrugerrådet Tænk får det svært!
Danskernes vaner skifter kun over generationer!
Det er kun 10 år siden der var 5 banker på en hovedgade hvor der nu kun er en om nogen!
Og skattevæsenet er for længst flyttet til storbyen!
Og fortsat 50% af befolkningen betaler med glæde deres skat - ligesom renter og gebyrer!