Annonce

Tilsyn med løftet pegefinger over for banker

Finanstilsynet vil i fremtiden gøre det tydeligere for bankerne, hvordan de skal rådgive kunderne om renter på deres konti.
Foto: Colourbox
Finanstilsynet har set bankerne efter i sømmene og er nået frem til at seks banker ikke har rådgivet kunder godt nok om muligheden for at få en højere rente på deres indlånskonto.

Bankerne er dog ikke enige i kritikken. Det skriver Børsen.

Har ikke rådgivet godt nok

Der er stor forskel på, hvad man får i indlånsrente for at have sine penge stående i banken. Mens nogle banker giver flere procenter, så har andre tidligere givet helt ned til 0 procent i indlånsrente.

Det har fået erhvervsminister Morten Bødskov (S) til at bede Finanstilsynet om at undersøge om bankerne lever op til gældende regler på området.

I undersøgelsen når Finanstilsynet frem til at seks banker ikke har rådgivet deres kunder godt nok, fordi de kun rådgiver kunderne om muligheden for at få højere rente på indlån, når kunderne kontakter dem om emnet.

De seks banker, som har været med i undersøgelsen, er Jyske Bank, Nykredit, Ringkjøbing Landbobank, Middelfart Sparekasse, Fynske Bank og Djurslands Bank.

Banker: Vi har oplyst kunder

Baggrunden for undersøgelsen er, at rentemarginalen er usædvanlig høj. Rentemarginalen er forskellen mellem hvad kunderne på den ene side får for at have penge stående i banken sammenlignet med, hvad bankerne får for at have penge stående i Nationalbanken.

De seks banker i undersøgelsen har oplyst til Finanstilsynet, at de kun rådgiver om, hvordan kunderne kan få en bedre rente, når kunden beder om det og ikke systematisk, og det er altså ikke godt nok ifølge Finanstilsynet.

Selvom der er institutter som søger at kontakte kunder, hvor rådgiveren bliver opmærksom på, at kunden har et stort indestående for at yde rådgivning, har Finanstilsynet ikke dokumentation for at institutterne systematisk kontakter alle kunder med rådgivningsbehov

“Selvom der er institutter som søger at kontakte kunder, hvor rådgiveren bliver opmærksom på, at kunden har et stort indestående for at yde rådgivning, har Finanstilsynet ikke dokumentation for at institutterne systematisk kontakter alle kunder med rådgivningsbehov,” skriver Finanstilsynet til Børsen.

Finanstilsynet har dog ikke rejst påbud eller påtale i forbindelse med undersøgelsen, men vil opdatere sin vejledning til næste år, så det fremgår tydeligere, hvordan bankerne er forpligtet til at rådgive kunderne.

Administrerende direktør for Fynske Bank, Henning Dam skriver til Børsen, at de mener Finanstilsynet går for langt, da det vil kræve store ressourcer, hvis banken skal holde øje med alle dets kunder.

Direktør for privatområdet i Jyske Bank, Klaus Naur, direktør Klaus Gamst fra Ringkjøbing Landbobank, og direktør i Nykredit Bank skriver til Børsen, at de har oplyst kunder om deres muligheder for bedre forrentning blandt andet gennem breve fra banken.
 

Emma Inge Hansen er journalist på Netavisen Pio. 


Flere artikler om emnet